dc.contributor.author | Billton, Louise | |
dc.contributor.author | Stark, Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2022-06-07T09:53:39Z | |
dc.date.available | 2022-06-07T09:53:39Z | |
dc.date.issued | 2022-06-07 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71931 | |
dc.description.abstract | Barn som vårdas på sjukhus känner sig ofta otrygga eller lidande. I jämförelse med vuxna
patienter är barn en särskilt utsatt patientgrupp. Svenska lagar så som patientlagen, hälso- och
sjukvårdslagen och barnkonventionen fastställer barnets rättigheter i vårdsituationer. Dessa
rättigheter innefattar individanpassad kommunikation och delaktighet, vilket har visat sig öka
barnets välbefinnande i vårdsituationer. Det är dock en utmaning att säkerställa barnets
delaktighet i vården, men ett sätt för sjuksköterskan att öka delaktigheten är genom
användning av bildstöd. Syftet var att undersöka faktorer som påverkar användningen av
bildstöd inom en pediatrisk slutenvårdsavdelning, utifrån sjuksköterskans perspektiv.
Metoden var en kvalitativ individuell intervjustudie med induktiv innehållsanalys av manifest
data. Urvalet resulterade i tio deltagare, varav fyra grundutbildade och sex specialistutbildade
sjuksköterskor som var yrkesverksamma på en pediatrisk slutenvårdavdelning vid ett
universitetssjukhus i Sverige. Resultatet belyste fem kategorier som påverkade användningen
av bildstöd. Enhetens struktur, rutiner och arbetssätt; vårdkontexten; utformningen och
utbudet av bildstöd; barnen och föräldrarnas förutsättningar och respons till bildstöden; samt
sjuksköterskans kunskap, inställning och motivation till att använda bildstöd. Slutsatserna är
att det finns ett flertal faktorer som kan hindra eller främja sjuksköterskans användning av
bildstöd i pediatrisk slutenvård. Organisatoriska förutsättningar styr tidsmässiga
förutsättningar samt tillgängligheten till bildstöd. Mellanmänskliga interaktioner, så som
patienters eller föräldrars uppmuntran till, eller avvisande av bildstöd, i kombination med
sjuksköterskans erfarenheter av användningen av bildstöd, kan antingen främja eller hindra
användningen. Faktorerna som påverkar användningen av bildstöd är ömsesidigt beroende. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Barn på sjukhus | en_US |
dc.subject | Barnsjukvård | en_US |
dc.subject | Bildstöd | en_US |
dc.subject | Barncentrerad vård | en_US |
dc.subject | Barnets rättigheter | en_US |
dc.subject | Delaktighet | en_US |
dc.subject | Kommunikation | en_US |
dc.subject | Omvårdnad | en_US |
dc.subject | Personcentrerad vård | en_US |
dc.subject | Pediatrisk slutenvård | en_US |
dc.subject | Sjuksköterskor | en_US |
dc.subject | Visuella kommunikationshjälpmedel | en_US |
dc.title | Bildstöd i pediatrisk slutenvård – Sjuksköterskans perspektiv på faktorer som påverkar användningen av bildstöd | en_US |
dc.title.alternative | Pictorial support within pediatric inpatient care – nurses´ perspectives on factors influencing the use of pictorial support | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |