Show simple item record

dc.contributor.authorJansson, Hannes
dc.contributor.authorGustafsson, Mattias
dc.date.accessioned2022-06-10T09:09:37Z
dc.date.available2022-06-10T09:09:37Z
dc.date.issued2022-06-10
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71985
dc.description.abstractStudien ansats var att undersöka hur den skolkurativa professionen inom den svenska kommunala grundskolan ser ut. Studien syftade även till att undersöka hur skolkuratorer beskriver disciplinära åtgärder samt att få förståelse för de förhållningssätt skolkuratorerna intar i relation till dessa. Det metodologiska tillvägagångssättet i studien utgjordes av ett induktivt förhållningssätt och där empirin samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Sex skolkuratorer från varierade delar av landet intervjuades. Resultatet har analyserats utifrån ett professionsteoretiskt och rollteoretiskt perspektiv. Studien visade att rektorer är av stor betydelse för skolkuratorernas organisatoriska jurisdiktion, legitimitet och autonomi. Andra betydande faktorer är kollegiet samt den egna personliga förmågan till gränssättning och förhandling. Vidare visade studien att skolkuratorerna ser disciplinära åtgärder som ett verktyg, men att de förekoms av flertalet etiska utmaningar. Elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ses överrepresenterade vid disciplinära åtgärder. Tre skilda förhållningssätt identifierades i skolkuratorernas relation till disciplinära åtgärder. Våra slutsatser är att den skolkurativa professionen har ett förhållandevis stort utrymme att forma sin egen professionella roll. Tillämpningen av disciplinära åtgärder kan indikera att skolan brister i sitt kompensatoriska uppdrag samt att åtgärderna kan betraktas som kontraproduktiva gentemot det skolkurativa uppdraget.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectskolkuratoren_US
dc.subjectskolsocialt arbeteen_US
dc.subjectdisciplinära åtgärderen_US
dc.subjectprofessionsteorien_US
dc.subjectrollteorien_US
dc.title”ETT NÖDVÄNDIGT ONT” En kvalitativ studie om skolkuratorers psykosociala perspektiv på disciplinära åtgärderen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay
art.description.project


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record