”ETT NÖDVÄNDIGT ONT” En kvalitativ studie om skolkuratorers psykosociala perspektiv på disciplinära åtgärder
Abstract
Studien ansats var att undersöka hur den skolkurativa professionen inom den
svenska kommunala grundskolan ser ut. Studien syftade även till att undersöka hur
skolkuratorer beskriver disciplinära åtgärder samt att få förståelse för de
förhållningssätt skolkuratorerna intar i relation till dessa. Det metodologiska
tillvägagångssättet i studien utgjordes av ett induktivt förhållningssätt och där
empirin samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Sex
skolkuratorer från varierade delar av landet intervjuades.
Resultatet har analyserats utifrån ett professionsteoretiskt och rollteoretiskt
perspektiv. Studien visade att rektorer är av stor betydelse för skolkuratorernas
organisatoriska jurisdiktion, legitimitet och autonomi. Andra betydande faktorer är
kollegiet samt den egna personliga förmågan till gränssättning och förhandling.
Vidare visade studien att skolkuratorerna ser disciplinära åtgärder som ett verktyg,
men att de förekoms av flertalet etiska utmaningar. Elever med neuropsykiatrisk
funktionsnedsättning ses överrepresenterade vid disciplinära åtgärder. Tre skilda
förhållningssätt identifierades i skolkuratorernas relation till disciplinära åtgärder.
Våra slutsatser är att den skolkurativa professionen har ett förhållandevis stort
utrymme att forma sin egen professionella roll. Tillämpningen av disciplinära
åtgärder kan indikera att skolan brister i sitt kompensatoriska uppdrag samt att
åtgärderna kan betraktas som kontraproduktiva gentemot det skolkurativa
uppdraget.
Description of project
Degree
Student essay
Date
2022-06-10Author
Jansson, Hannes
Gustafsson, Mattias
Keywords
skolkurator
skolsocialt arbete
disciplinära åtgärder
professionsteori
rollteori
Language
swe