• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den livsviktiga undervisningen om psykisk hälsa - En kvalitativ intervjustudie om hur gymnasielärare undervisar i ämnet idrott och hälsa.

Abstract
Idrott och hälsa är ett ämne som främst sker i form av fysisk aktivitet och det är därför logiskt att majoriteten av tiden i kursen används i de aktiviteterna. Däremot betyder det inte att andra delar i ämnet, delar som inte får lika mycket tid, är mindre viktiga. En av dessa andra delar är hälsa, vars definition är ett evighetsproblem och kan resultera i problematik för lärares undervisning. Inom hälsa inkluderas ett flertal begrepp som behandlar olika delar av hälsa, bland annat begreppet psykisk hälsa som denna studie utgår från. Syftet med denna studie är att ur ett sociokulturellt perspektiv undersöka hur gymnasielärare undervisar om psykisk hälsa. Studien har genomförts via en kvalitativ intervjumetod där fem gymnasielärare har intervjuats och delat med sig av sina uppfattningar om hur undervisning om psykisk hälsa ska gå till väga. Resultatet i studien visar att informanterna främst har ett salutogent perspektiv på hälsa och betonar innebörden av hur viktigt undervisning om psykisk hälsa är för gymnasielever. En del informanterna förklarar att det är en utmaning att koppla samman teori och praktik för att ge elever möjlighet att utveckla deras kunskapsnivå på ett effektivt sätt i undervisning om psykisk hälsa. En annan del informanter undervisar om psykisk hälsa endast ur ett praktiskt tillvägagångsätt och förklarar att anledningen för det är att de inte känner sig tillräckligt kunniga om psykisk hälsa. Studien visar på att det förekommer kunskapsluckor hos vissa gymnasielärare och att ett behov för tydligare styrdokument med beskrivning av vad olika praktiska och teoretiska moment ska innehålla för att uppnå en likvärdig utbildning i undervisning om psykisk hälsa.
URI
https://hdl.handle.net/2077/71988
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay master level (713.0Kb)
Date
2022
Author
Afrasiabi, Aria
Keywords
psykisk hälsa
gymnasielärare
hälsa
sociokulturellt perspektiv
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV