Show simple item record

dc.contributor.authorAlfredsson, Rebecca
dc.date.accessioned2022-06-10T11:25:08Z
dc.date.available2022-06-10T11:25:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71990
dc.description.abstractUtifrån styrdokument har lärare i idrott och hälsa stor autonomi i sin planering, bedömning och betygsättning av undervisningen. Tidigare forskning har dock visat att lärarens autonomi tycks försvåra lärarens process i bedömning och betygsättning i ämnet idrott och hälsa. Bidragande faktorer till varför lärarna finner bedömning och betygsättning i idrott och hälsa som komplex är bland annat ramfaktorer. Dessa innefattar tid, elevgrupper, material, lokaler, tolkning av styrdokument och annat som påverkar lärares undervisning, bedömning och betygsättning. Syftet med studien var därför att utforska processen om hur gymnasielärare i idrott och hälsa hanterar utmaningarna och möjligheter, samt hur de bedömer och betygsätter elevers kunskaper i ämnet idrott och hälsa. Därför intervjuades sex verksamma lärare i idrott och hälsa på gymnasiet genom semi-strukturerade intervjuer som sammanställdes och analyserades utefter tematisk analys. Resultatet visade att ramfaktorer, traditioner inom ämnet och normer påverkade hur lärare planerar och genomför sin undervisning. Hur lärare planerade sina lektioner påverkade i sin tur deras processer i bedömning och betygsättning och hur väl de kunde förmedla kunskapsnivåer i idrott och hälsa till eleverna. Resultatet visade också att lärare i idrott och hälsa anser att bedömning och betygsättning inte bör finnas i ämnet. Det skulle dock innebära att ämnet riskerar att sluta betraktas som ett kunskapsämne. Studien bidrar till kunskaper om hur lärares processer i bedömning och betygsättning i idrott och hälsa ser ut och vilka faktorer som påverkar processen. Mer forskning om bedömning och betyg i idrott och hälsa bör genomföras, både från lärares, men också från elevers perspektiv i form av kamratbedömning och självskattning. Dessutom behöver lärare mer utbildning i bedömning och betygsättning i idrott och hälsa.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectkunskapskraven_US
dc.subjectlärareen_US
dc.subjectIdrott och hälsaen_US
dc.subjectbedömning och betygsättningen_US
dc.subjecttolkningen_US
dc.title“Varför har vi bedömning och betyg i idrott och hälsa när vi ska främja folkhälsa och rörelseglädje?” En kvalitativ studie om gymnasielärares bedömning och betygsättning i idrott och hälsa.en_US
dc.typeTexten_US
dc.type.svepotheren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record