dc.description.abstract | Utifrån styrdokument har lärare i idrott och hälsa stor autonomi i sin planering, bedömning
och betygsättning av undervisningen. Tidigare forskning har dock visat att lärarens autonomi
tycks försvåra lärarens process i bedömning och betygsättning i ämnet idrott och hälsa.
Bidragande faktorer till varför lärarna finner bedömning och betygsättning i idrott och hälsa
som komplex är bland annat ramfaktorer. Dessa innefattar tid, elevgrupper, material, lokaler,
tolkning av styrdokument och annat som påverkar lärares undervisning, bedömning och
betygsättning. Syftet med studien var därför att utforska processen om hur gymnasielärare i
idrott och hälsa hanterar utmaningarna och möjligheter, samt hur de bedömer och betygsätter
elevers kunskaper i ämnet idrott och hälsa. Därför intervjuades sex verksamma lärare i idrott
och hälsa på gymnasiet genom semi-strukturerade intervjuer som sammanställdes och
analyserades utefter tematisk analys. Resultatet visade att ramfaktorer, traditioner inom ämnet
och normer påverkade hur lärare planerar och genomför sin undervisning. Hur lärare
planerade sina lektioner påverkade i sin tur deras processer i bedömning och betygsättning
och hur väl de kunde förmedla kunskapsnivåer i idrott och hälsa till eleverna. Resultatet
visade också att lärare i idrott och hälsa anser att bedömning och betygsättning inte bör finnas
i ämnet. Det skulle dock innebära att ämnet riskerar att sluta betraktas som ett kunskapsämne.
Studien bidrar till kunskaper om hur lärares processer i bedömning och betygsättning i idrott
och hälsa ser ut och vilka faktorer som påverkar processen. Mer forskning om bedömning och
betyg i idrott och hälsa bör genomföras, både från lärares, men också från elevers perspektiv i
form av kamratbedömning och självskattning. Dessutom behöver lärare mer utbildning i
bedömning och betygsättning i idrott och hälsa. | en_US |