• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Språkets betydelse för kunskapsutvecklingen. En forskningsöversikt om utmaningar och möjligheter i ämnet hem- och konsumentkunskap.

Abstract
Skolorna i Sverige präglas av en heterogen grupp med flerspråkiga elever. Nästan tjugo procent av grundskoleleverna har ett annat modersmål än svenska. Språket är nyckeln till lärande och forskning visar att det kan uppstå svårigheter och utmaningar för flerspråkiga elever gällande skol- och ämnesspråket i undervisningen. För att skolan ska nå en likvärdig utbildning behöver skola samt lärare aktivt arbeta för en individanpassad undervisning utifrån elevernas tidigare bakgrund, erfarenheter, språk och kunskaper. Ämnet hem- och konsumentkunskap innefattar ett komplext skolspråk med flera ämnesspecifika termer och begrepp. Denna studie bidrar till en ökad kunskap om språkets betydelse för lärande och hur lärare kan främja de flerspråkiga elevernas språk- och kunskapsutveckling. Studiens vetenskapliga artiklar och avhandlingarna har kritiskt granskats och utgör resultatet i denna forskningsöversikt. Resultatet belyser de språkliga svårigheter och utmaningar som de flerspråkiga eleverna möter i skolundervisningen. Däremot finns det undervisningsmetoder och strategier lärare kan tillämpa för att främja och stimulera flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling. Slutsatsen är att samtliga lärare behöver få en ökad kunskap och en medvetenhet gällande språkets betydelse för kunskapsutvecklingen.
URI
https://hdl.handle.net/2077/71993
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay (787.3Kb)
Date
2022
Author
Olsson, Linnéa
Rindforth, Linda
Keywords
flerspråkighet
språkutveckling
kunskapsutveckling
ämnesspråk
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV