Språkets betydelse för kunskapsutvecklingen. En forskningsöversikt om utmaningar och möjligheter i ämnet hem- och konsumentkunskap.
Abstract
Skolorna i Sverige präglas av en heterogen grupp med flerspråkiga elever. Nästan tjugo procent
av grundskoleleverna har ett annat modersmål än svenska. Språket är nyckeln till lärande och
forskning visar att det kan uppstå svårigheter och utmaningar för flerspråkiga elever gällande
skol- och ämnesspråket i undervisningen. För att skolan ska nå en likvärdig utbildning behöver
skola samt lärare aktivt arbeta för en individanpassad undervisning utifrån elevernas tidigare
bakgrund, erfarenheter, språk och kunskaper. Ämnet hem- och konsumentkunskap innefattar
ett komplext skolspråk med flera ämnesspecifika termer och begrepp. Denna studie bidrar till
en ökad kunskap om språkets betydelse för lärande och hur lärare kan främja de flerspråkiga
elevernas språk- och kunskapsutveckling. Studiens vetenskapliga artiklar och avhandlingarna
har kritiskt granskats och utgör resultatet i denna forskningsöversikt. Resultatet belyser de
språkliga svårigheter och utmaningar som de flerspråkiga eleverna möter i skolundervisningen.
Däremot finns det undervisningsmetoder och strategier lärare kan tillämpa för att främja och
stimulera flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling. Slutsatsen är att samtliga lärare
behöver få en ökad kunskap och en medvetenhet gällande språkets betydelse för
kunskapsutvecklingen.
Collections
View/ Open
Date
2022Author
Olsson, Linnéa
Rindforth, Linda
Keywords
flerspråkighet
språkutveckling
kunskapsutveckling
ämnesspråk
Publication type
other
Language
swe