Ungdomars nya digitala vardag. Att stödja social media literacy i hem- och konsumentkunskap.
dc.contributor.author | Peters, Sofie | |
dc.contributor.author | Sjöberg, Fredrik | |
dc.date.accessioned | 2022-06-10T12:18:34Z | |
dc.date.available | 2022-06-10T12:18:34Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/71994 | |
dc.description.abstract | Unga lever idag i en ny digital vardag. Sociala medier utgör en stor påverkansfaktor på ungas liv och hälsa. Det finns rikligt med forskning kring ungdomars internetvanor ur ett medicinskt forskningsperspektiv, dock finns ytterst lite forskning som rör denna nya digitala vardag ur ett utbildningsvetenskapligt perspektiv. Denna forskningsöversikt har kartlagt forskning kring vilken påverkan användandet av sociala medier har på högstadieelevers hälsa. Genom en systematisk litteratursökning har empiriska studier sammanställts och kvalitetsgranskats. Resultatet av forskningsöversikten belyste ungdomars utsatthet på nätet. Denna utsatthet kan till exempel ha form av utseenderelaterad mobbning, felaktig information kring kost och hälsa och en ökad utseendehets. Resultatet visade också att social media literacy och digitalt kompetenta vuxna i ungdomars närhet kan vara en skyddsfaktor som kan hjälpa unga att utveckla den kritiska kompetens som är nödvändig för att skydda sig från utsatthet online. Dessa problem diskuterades utifrån ett myndighetsperspektiv och skolans roll i dessa frågor. Slutsatsen som drogs var att skola och myndigheter behöver uppdatera sin syn på hur social media literacy bättre kan främja hälsa hos unga. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | hälsa | en_US |
dc.subject | konsumtion | en_US |
dc.subject | skola | en_US |
dc.subject | sociala medier | en_US |
dc.subject | ungdomar | en_US |
dc.title | Ungdomars nya digitala vardag. Att stödja social media literacy i hem- och konsumentkunskap. | en_US |
dc.type | Text | en_US |
dc.type.svep | other | en_US |