Visa enkel post

dc.contributor.authorPeters, Sofie
dc.contributor.authorSjöberg, Fredrik
dc.date.accessioned2022-06-10T12:18:34Z
dc.date.available2022-06-10T12:18:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71994
dc.description.abstractUnga lever idag i en ny digital vardag. Sociala medier utgör en stor påverkansfaktor på ungas liv och hälsa. Det finns rikligt med forskning kring ungdomars internetvanor ur ett medicinskt forskningsperspektiv, dock finns ytterst lite forskning som rör denna nya digitala vardag ur ett utbildningsvetenskapligt perspektiv. Denna forskningsöversikt har kartlagt forskning kring vilken påverkan användandet av sociala medier har på högstadieelevers hälsa. Genom en systematisk litteratursökning har empiriska studier sammanställts och kvalitetsgranskats. Resultatet av forskningsöversikten belyste ungdomars utsatthet på nätet. Denna utsatthet kan till exempel ha form av utseenderelaterad mobbning, felaktig information kring kost och hälsa och en ökad utseendehets. Resultatet visade också att social media literacy och digitalt kompetenta vuxna i ungdomars närhet kan vara en skyddsfaktor som kan hjälpa unga att utveckla den kritiska kompetens som är nödvändig för att skydda sig från utsatthet online. Dessa problem diskuterades utifrån ett myndighetsperspektiv och skolans roll i dessa frågor. Slutsatsen som drogs var att skola och myndigheter behöver uppdatera sin syn på hur social media literacy bättre kan främja hälsa hos unga.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjecthälsaen_US
dc.subjectkonsumtionen_US
dc.subjectskolaen_US
dc.subjectsociala medieren_US
dc.subjectungdomaren_US
dc.titleUngdomars nya digitala vardag. Att stödja social media literacy i hem- och konsumentkunskap.en_US
dc.typeTexten_US
dc.type.svepotheren_US


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post