Show simple item record

dc.contributor.authorHallgren, Linnea
dc.contributor.authorToresson, Emma
dc.date.accessioned2022-06-10T12:30:42Z
dc.date.available2022-06-10T12:30:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/71996
dc.description.abstractForskningsöversikten undersökte relationell pedagogik i skolsammanhang med fokus på elevers och lärares perspektiv. En generell kunskapslucka uppmärksammades i hur den relationella pedagogiken kunde återspeglas i dagens svenska skola. Forskningsöversikten berörde inte pedagogiken i ett specifikt land eller skolsammanhang, utan en generell sammanställning gjordes för att bredda kunskapen och hur den sedan kunde appliceras i olika sammanhang. För att möjliggöra en generell sammanställning valdes databaser med olika inriktningar att användas såsom Eric- ProQuest, Education Collection ProQuest, Taylor & Francis Online samt EBSCO med olika inriktningar. Resultatet visade att det fanns en stor bredd i användningsområdet för relationell pedagogik, då den existerade i allt från fritidshem till universitetet. Resultatet visade också att pedagogiken främjade lärandet, då relationer skapade möjligheten till en individanpassad undervisning. Avslutningsvis lyfte resultatet betydelsen av stöttning från ledning och kollegor för skapandet av en organisationsform som möjliggjorde ett arbete med relationell pedagogik. Det utmynnade i slutsatser som att den individanpassade undervisningen, på grund av relationell pedagogik, ledde till ett bättre klassrumsklimat där elever kände sig sedda och till ett bättre arbetsklimat för lärarna som kände sig mer trygga i sin arbetsroll. Ytterligare en slutsats var att pedagogiken inte bara främjade lärandet i skolan utan kopplade samman och minskade barriärerna mellan skolan och samhället.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectrelationeren_US
dc.subjectelevperspektiven_US
dc.subjectHem- och konsumentkunskapen_US
dc.subjectklassrumsklimaten_US
dc.subjectindividualiseringen_US
dc.titleRelationell pedagogik. En forskningsöversikt med avstamp i relationers betydelse för lärande.en_US
dc.typeTexten_US
dc.type.svepotheren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record