dc.contributor.author | Holgersson, Judith | |
dc.date.accessioned | 2022-06-15T12:28:48Z | |
dc.date.available | 2022-06-15T12:28:48Z | |
dc.date.issued | 2022-06-15 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72020 | |
dc.description.abstract | I styrdokumenten för svenska gymnasieskolan framgår bland annat att gymnasieskolan ska
främja demokrati och aktivt arbeta för jämställdhet mellan kvinnor och män samt motverka
all form av diskriminering. Från tidigare forskning framkommer att det inom gymnasieskolan
råder bristande kunskap om heteronormativitet och att det förekommer olika sociala villkor
och utrymmen mellan könen. Det framkommer att kvinnliga gymnasieelever upplever olika
former av genuspositionering, heteronormativ maktordning och heteronormativa praktiker i
skolmiljön. I den tidigare forskningen förekommer dock en diskrepans mellan
observationsdata och intervjudata rörande beskrivningar av olika sociala villkor i relation till
strukturers inverkan och individers frihet när det talas i termer av jämställdhet. Genom en
kvalitativ intervjustudie med en neutral ingångspunkt undersöker denna uppsats diskrepansen
närmare utifrån fem kvinnliga gymnasieelevers upplevelser av normativa strukturer och
individuell frihet i klassrumsmiljön och undervisningssituationer. Resultatet i denna studie
återspeglar den diskrepans som framkommit i tidigare forskning. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Genus, heteronormativitet, diskrepans, normer, ideal, krav, Ambjörnsson. | en_US |
dc.title | Man ska liksom vara snäll och skratta. | en_US |
dc.title.alternative | En kvalitativ intervjustudie med kvinnliga gymnasieelever om genus och heteronormativitet i klassrumsmiljön och undervisningssituationer. | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Political Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |