Att läsa sig till demokrati. En studie om läroböckernas deliberativa möjligheter.
Abstract
Forskning har visat att demokratin är på tillbakagång i världen samt att ett demokratiskt tvivel sprids bland unga. Detta riktar fokuset till skolan som har ett uppdrag att fostra demokratiska medborgare. Den deliberativa undervisningen, som utgör det teoretiska avstampet i denna uppsats, ska i teorin fungera väl för att göra just detta. Något som inte tagits upp i tidigare forskning om deliberativ undervisning men som ändå är vanligt förekommande i klassrummet och i lärares arbete är läroboken. Uppsatsen syftar därför till att undersöka i vilken utsträckning läroböcker i samhällskunskap möjliggör deliberativ undervisning för elever i gymnasieskolan. För att undersöka detta gjordes en kvantitativ innehållsanalys av tre läroböcker som behandlar samtliga kurser i samhällskunskapsämnet med fokus på de frågor i böckerna som ämnar att aktivera eleverna i undervisningen. Innehållet analyserades och kvantifierades efter teoretiskt förankrade kriterium för att sedan ge ett mätbart värde i deliberativa möjligheter. Resultatet tyder på att läroböcker kan möjliggöra deliberativ undervisning i en relativt hög utsträckning men att dessa möjligheter kan variera mycket från bok till bok. Ur resultatet kan också två inriktningar tolkas fram, den faktafokuserade och den diskussionsfokuserade, där den senare är mest förenlig med den deliberativa undervisningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2022-06-15Author
Gustafsson, Nilkas
Keywords
Deliberativ undervisning, läromedel, demokratiuppdrag, kvantitativ innehållsanalys, samhällskunskap
Language
swe