• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Magisteruppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bilder av demokratins påverkan på demokratin: En kvalitativ studie av digitaliseringens påverkan på demokratin i samhällskunskapens läromedel

Abstract
Läromedelsbegreppet förekommer inte i skollagen, medan läroplanen hänvisar till att läromedel ska finnas tillgängliga för elevens kunskapsutvecklings skull. Läromedelsbranschen är idag kommersialiserad, vilket tillsammans med digitaliseringen inneburit en ökad mängd olika läromedel att välja mellan som lärare. Uppgiften att välja ut passande läromedel för undervisningen framstår därför som en svår uppgift. Digitaliseringen har också tagit sig in i skolans styrdokument och därmed elevernas utbildning. Inom samhällskunskap 1b återfinns det centrala innehållet “Möjligheter och utmaningar med digitaliseringen när det gäller frågor om demokrati” (Samhällskunskap, 2010, s. 7). Denna studie avser undersöka vilka möjligheter och utmaningar som betonas respektive dominerar i några analoga, tryckta, respektive digitala läromedel i samhällskunskap 1b, för att få syn på hur läromedlen tagit fasta på detta centrala innehåll, samt för att kunna se huruvida det förekommer likheter eller skillnader mellan analoga och digitala läromedelsframställningar. Undersökningen genomfördes med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys av två analoga respektive två digitala läromedel. Resultatet visar att digitaliseringens påverkan på demokrati framställs på liknande sätt i läromedlen, samt att utmaningar generellt dominerar. De analoga respektive digitala läromedlens framställan liknar varandra mer än de skiljer sig åt.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/72027
Collections
  • Magisteruppsatser
View/Open
Magisteruppsats (521.2Kb)
Date
2022-06-15
Author
Grandin, Kajsa
Keywords
Samhällskunskap, digitalisering, demokrati, innehållsanalys, läromedel
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV