Show simple item record

dc.contributor.authorGustafsson, Stina
dc.date.accessioned2022-06-15T13:13:29Z
dc.date.available2022-06-15T13:13:29Z
dc.date.issued2022-06-15
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72028
dc.description.abstractDet politiska engagemanget och deltagandet har förändrats, inte minst bland unga medborgare. Medborgare deltar i allt högre utsträckning i individuella och nytillkomna former av politiskt deltagande medan kollektiva och traditionella former, så som partimedlemskap, blir mindre populära. En central utgångspunkt i denna studie är partiernas centrala roll i Sveriges representativa demokrati. Med bakgrund i skolans demokratiska uppdrag och samhällskunskapslärarens särskilt viktiga roll när det kommer till att fostra aktiva och demokratiska medborgare syftar denna studie till att undersöka om lärare i sin undervisning uppmuntrar ett politiskt deltagande och i så fall vilka former som uppmuntras. Vidare ämnar studien undersöka huruvida ett partipolitiskt deltagande uppmuntras särskilt. Undersökningen genomförs med kvalitativa samtalsintervjuer med gymnasielärare i samhällskunskap. Materialet från intervjuerna analyseras med hjälp av en teoretiskt baserad typologi över politiska deltagandeformer. Studiens resultat visar på förekomst av uppmuntran i lärarnas utsagor, men att denna främst sker på indirekta sätt. Enligt lärarnas utsagor uppmuntras elever bland annat till att kontakta politiker, intressera sig för samhällsfrågor och diskutera politik och ryms därmed både inom manifesta och latenta såväl som individuella och kollektiva deltagandeformer enligt typologin. Även ett partipolitiskt deltagande uppmuntras, men denna deltagarform tycks inte ägnas någon särskild uppmuntran. Utifrån resultatet förs en diskussion om bland annat risker med att som lärare inte direkt uppmuntra ett partipolitiskt deltagande, sett utifrån partiernas centrala funktion i den svenska representativa demokratin.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectPolitiskt engagemang, politiskt deltagande, skolans demokratiska uppdrag, samhällskunskap, partidemokrati, representativ demokrati, partier. Abstracten_US
dc.titleJag tycker det ska komma från eleverna själva En kvalitativ undersökning om gymnasielärares uppmuntran till politiskt deltagandeen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Political Scienceeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record