dc.contributor.author | Gustafsson, Stina | |
dc.date.accessioned | 2022-06-15T13:13:29Z | |
dc.date.available | 2022-06-15T13:13:29Z | |
dc.date.issued | 2022-06-15 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72028 | |
dc.description.abstract | Det politiska engagemanget och deltagandet har förändrats, inte minst bland unga medborgare. Medborgare deltar i allt högre utsträckning i individuella och nytillkomna former av politiskt deltagande medan kollektiva och traditionella former, så som partimedlemskap, blir mindre populära. En central utgångspunkt i denna studie är partiernas centrala roll i Sveriges representativa demokrati. Med bakgrund i skolans demokratiska uppdrag och samhällskunskapslärarens särskilt viktiga roll när det kommer till att fostra aktiva och demokratiska medborgare syftar denna studie till att undersöka om lärare i sin undervisning uppmuntrar ett politiskt deltagande och i så fall vilka former som uppmuntras. Vidare ämnar studien undersöka huruvida ett partipolitiskt deltagande uppmuntras särskilt. Undersökningen genomförs med kvalitativa samtalsintervjuer med gymnasielärare i samhällskunskap. Materialet från intervjuerna analyseras med hjälp av en teoretiskt baserad typologi över politiska deltagandeformer. Studiens resultat visar på förekomst av uppmuntran i lärarnas utsagor, men att denna främst sker på indirekta sätt. Enligt lärarnas utsagor uppmuntras elever bland annat till att kontakta politiker, intressera sig för samhällsfrågor och diskutera politik och ryms därmed både inom manifesta och latenta såväl som individuella och kollektiva deltagandeformer enligt typologin. Även ett partipolitiskt deltagande uppmuntras, men denna deltagarform tycks inte ägnas någon särskild uppmuntran. Utifrån resultatet förs en diskussion om bland annat risker med att som lärare inte direkt uppmuntra ett partipolitiskt deltagande, sett utifrån partiernas centrala funktion i den svenska representativa demokratin. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Politiskt engagemang, politiskt deltagande, skolans demokratiska uppdrag, samhällskunskap, partidemokrati, representativ demokrati, partier. Abstract | en_US |
dc.title | Jag tycker det ska komma från eleverna själva En kvalitativ undersökning om gymnasielärares uppmuntran till politiskt deltagande | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen | swe |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Political Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |