dc.contributor.author | Bajric, Sanija | |
dc.date.accessioned | 2022-06-16T12:58:29Z | |
dc.date.available | 2022-06-16T12:58:29Z | |
dc.date.issued | 2022-06-16 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72050 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur de institutionella logiker som dominerar chefers styrning påverkar ett systematiskt tillvaratagande av studie- och yrkesvägledares kompetens med fokus på livslångt lärande. Institutionell teori och new public management Metod: Undersökningarna som ligger till grund för studiens resultat bygger på en metodtriangulering av kvantitativ och kvalitativ metod. För att samla in empiri har två enkäter, en riktad till chefer för studie- och yrkesvägledare och en till studie- och yrkesvägledare, samt totalt sex intervjuer genomförts varav tre varit med chefer till studie- och yrkesvägledare och tre med studie- och yrkesvägledare. Resultat: Studiens resultat visar att en styrning som domineras av institutionell komplexitet uppnår ett systematiskt tillvaratagande av studie- och yrkesvägledares kompetens med fokus på livslångt lärande. Styrning som domineras av statlig-, företagar- eller ingen logik uppnår inte ett systematiskt tillvaratagande av studie- och yrkesvägledares kompetens med fokus på livslångt lärande. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Livslångt lärande | en_US |
dc.subject | Institutionell logik | en_US |
dc.subject | Kompetensförsörjning | en_US |
dc.subject | Studie- och yrkesvägledning | en_US |
dc.subject | Systematiskt arbete | en_US |
dc.title | STUDIE- OCH YRKESVÄGLEDNING – KOMPETENSFÖRSÖRJNINGENS AKILLESHÄL - En studie om institutionella logikers påverkan på chefers styrning | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/School of Public Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan | swe |
dc.type.degree | Student essay | |