Frirummet som skolreform en studie om skolutveckling
Abstract
Syftet med uppsatsen är att fokusera på begreppet frirum samt relevanta skolkulturer
som är ett resultat av skolutveckling. Detta vill vi göra genom exemplet Nordhemskolan
som sätts i relation till forskning på området.
Frågeställningar
1. Vad innebär begreppet frirum?
. Hur ser skolutvecklingen ut idag, och hur kan man koppla de olika
skolkulturerna till frirum?
3. Vilket resultat har utvärderingen av frirummet givit på
Nordhemsskolan och hur har man arbetat med detta resultat?
För att uppnå syftet med vår uppsats kommer vi använda en kvalitativ metod som bygger
dels på observation och intervju med rektorn på Nordhemskolan, dels en undersökning av
relevant litteratur.
Slutsats
Vår studie visar att frirumstanken är i utvecklingsstadiet på Nordhemsskolan i Göteborg och
det finns egentligen ingen helt enhetlig modell. I teorin är det tänkt att pedagoger som har
frirum på sin schemalagda arbetstid skall använda den till att ge stöd åt elever som behöver
det i praktiken.
Betydelse för läraryrket
Vi tror att frirumstanken kan öppna upp för nya diskussioner inom skolan och att man vågar
ifrågasätta den rådande skolkulturen kan bara vara positivt. Eftersom läroplanerna är oklara i
många meningar, ger de samtidigt frirum åt lärare och ledning att våga förändra
verksamheten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Zero, Damir
Bumbar, Mirela
Keywords
skolutveckling
skolkulturer
frirum
handlingsutr
Language
sv