• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Frirummet som skolreform ­ en studie om skolutveckling

Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att fokusera på begreppet frirum samt relevanta skolkulturer som är ett resultat av skolutveckling. Detta vill vi göra genom exemplet Nordhemskolan som sätts i relation till forskning på området. Frågeställningar 1. Vad innebär begreppet frirum? . Hur ser skolutvecklingen ut idag, och hur kan man koppla de olika skolkulturerna till frirum? 3. Vilket resultat har utvärderingen av frirummet givit på Nordhemsskolan och hur har man arbetat med detta resultat? För att uppnå syftet med vår uppsats kommer vi använda en kvalitativ metod som bygger dels på observation och intervju med rektorn på Nordhemskolan, dels en undersökning av relevant litteratur. Slutsats Vår studie visar att frirumstanken är i utvecklingsstadiet på Nordhemsskolan i Göteborg och det finns egentligen ingen helt enhetlig modell. I teorin är det tänkt att pedagoger som har frirum på sin schemalagda arbetstid skall använda den till att ge stöd åt elever som behöver det i praktiken. Betydelse för läraryrket Vi tror att frirumstanken kan öppna upp för nya diskussioner inom skolan och att man vågar ifrågasätta den rådande skolkulturen kan bara vara positivt. Eftersom läroplanerna är oklara i många meningar, ger de samtidigt frirum åt lärare och ledning att våga förändra verksamheten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7208
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-1030-07.pdf (345.2Kb)
Datum
2007
Författare
Zero, Damir
Bumbar, Mirela
Nyckelord
skolutveckling
skolkulturer
frirum
handlingsutr
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV