Show simple item record

dc.contributor.authorBådagård, Jakobswe
dc.contributor.authorBellstrand, Mariaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T12:59:51Z
dc.date.available2007-09-18T12:59:51Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7209
dc.description.abstractEn kort sammanfattning: Skolverket publicerade 006 en rapport om huruvida dagens läromedel överensstämmer med rådande läroplan, en undersökning benämnd I enlighet med skolans värdegrund. Rapporten visade att kvinnan kommer i skymundan i läroböckerna. Syftet med denna uppsats är att lyfta fram hur kvinnor framställs och har framställts i läroböcker för ämnet historia på gymnasiet. Genom att göra nedslag i fyra olika tidsepoker vill vi studera hur kvinnor framställs i dagens läroböcker såväl som i äldre. Det rör sig således om en jämförande studie över tid för att se hur framställningar angående kvinnor har förändrats. De inkluderade tidsperioderna är 190-, 60- och 80-talen, samt 000-talet. Använda frågeställningar hanterar andelen kvinnor av nämnda personer, vilka roller kvinnorna spelar, hur den kvinnliga emancipationen framställs, hur förhållandet mellan könen framställs samt i vilken mån kvinnornas historia är sammanvävd med den övriga historien. Resultatet pekar på att den manliga dominansen i läroböckerna är överhängande och att andelen kvinnliga aktörer i läroböckerna fick en nedgång under 60- och 80-talen jämfört med de resterande undersökningsperioderna. Vilka roller de omnämnda kvinnorna har förändras över tid. Från att på 190-talet bara behandla kvinnor som på ett eller annat sätt har en relation till den politiska makten, har det ändrats så att politiska kvinnor i dagens läroböcker är i minoritet. Kvinnoemancipationen får trots sin signifikans inte speciellt stort utrymme i läroböckerna. Förhållandet mellan könen behandlas i princip inte alls i de två första undersökningsperioderna. Från 1980-talet och framåt är det dock tydligt att könens förhållande gentemot varandra får ett allt större utrymme. Undersökning har gett tydliga tecken på att kvinnor får mer utrymme i dagens läroböcker jämfört med tidigare. I diskussionen framförs tesen att kvinnans historia och jämställdhetsproblematiken i framtiden kan komma att belysas ytterligare. Historielärare bör dock vid användandet av läroböcker vara medvetna om den sneda fördelning som ändå finns.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectKvinnorswe
dc.subjectläroböckerswe
dc.subjecthistoriaswe
dc.subjectgenusswe
dc.subjectkönswe
dc.subjectroller,swe
dc.titleKvinnorna i historieämnet ­ en studie över läroböcker i ämnet historia på gymnasietswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record