• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvinnorna i historieämnet ­ en studie över läroböcker i ämnet historia på gymnasiet

Abstract
En kort sammanfattning: Skolverket publicerade 006 en rapport om huruvida dagens läromedel överensstämmer med rådande läroplan, en undersökning benämnd I enlighet med skolans värdegrund. Rapporten visade att kvinnan kommer i skymundan i läroböckerna. Syftet med denna uppsats är att lyfta fram hur kvinnor framställs och har framställts i läroböcker för ämnet historia på gymnasiet. Genom att göra nedslag i fyra olika tidsepoker vill vi studera hur kvinnor framställs i dagens läroböcker såväl som i äldre. Det rör sig således om en jämförande studie över tid för att se hur framställningar angående kvinnor har förändrats. De inkluderade tidsperioderna är 190-, 60- och 80-talen, samt 000-talet. Använda frågeställningar hanterar andelen kvinnor av nämnda personer, vilka roller kvinnorna spelar, hur den kvinnliga emancipationen framställs, hur förhållandet mellan könen framställs samt i vilken mån kvinnornas historia är sammanvävd med den övriga historien. Resultatet pekar på att den manliga dominansen i läroböckerna är överhängande och att andelen kvinnliga aktörer i läroböckerna fick en nedgång under 60- och 80-talen jämfört med de resterande undersökningsperioderna. Vilka roller de omnämnda kvinnorna har förändras över tid. Från att på 190-talet bara behandla kvinnor som på ett eller annat sätt har en relation till den politiska makten, har det ändrats så att politiska kvinnor i dagens läroböcker är i minoritet. Kvinnoemancipationen får trots sin signifikans inte speciellt stort utrymme i läroböckerna. Förhållandet mellan könen behandlas i princip inte alls i de två första undersökningsperioderna. Från 1980-talet och framåt är det dock tydligt att könens förhållande gentemot varandra får ett allt större utrymme. Undersökning har gett tydliga tecken på att kvinnor får mer utrymme i dagens läroböcker jämfört med tidigare. I diskussionen framförs tesen att kvinnans historia och jämställdhetsproblematiken i framtiden kan komma att belysas ytterligare. Historielärare bör dock vid användandet av läroböcker vara medvetna om den sneda fördelning som ändå finns.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7209
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-1040-01.pdf (183.9Kb)
Date
2007
Author
Bådagård, Jakob
Bellstrand, Maria
Keywords
Kvinnor
läroböcker
historia
genus
kön
roller,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV