Kvinnorna i historieämnet en studie över läroböcker i ämnet historia på gymnasiet
Abstract
En kort sammanfattning:
Skolverket publicerade 006 en rapport om huruvida dagens läromedel överensstämmer med
rådande läroplan, en undersökning benämnd I enlighet med skolans värdegrund. Rapporten
visade att kvinnan kommer i skymundan i läroböckerna. Syftet med denna uppsats är att lyfta
fram hur kvinnor framställs och har framställts i läroböcker för ämnet historia på gymnasiet.
Genom att göra nedslag i fyra olika tidsepoker vill vi studera hur kvinnor framställs i dagens
läroböcker såväl som i äldre. Det rör sig således om en jämförande studie över tid för att se
hur framställningar angående kvinnor har förändrats. De inkluderade tidsperioderna är 190-,
60- och 80-talen, samt 000-talet. Använda frågeställningar hanterar andelen kvinnor av
nämnda personer, vilka roller kvinnorna spelar, hur den kvinnliga emancipationen framställs,
hur förhållandet mellan könen framställs samt i vilken mån kvinnornas historia är
sammanvävd med den övriga historien. Resultatet pekar på att den manliga dominansen i
läroböckerna är överhängande och att andelen kvinnliga aktörer i läroböckerna fick en
nedgång under 60- och 80-talen jämfört med de resterande undersökningsperioderna. Vilka
roller de omnämnda kvinnorna har förändras över tid. Från att på 190-talet bara behandla
kvinnor som på ett eller annat sätt har en relation till den politiska makten, har det ändrats så
att politiska kvinnor i dagens läroböcker är i minoritet. Kvinnoemancipationen får trots sin
signifikans inte speciellt stort utrymme i läroböckerna. Förhållandet mellan könen behandlas i
princip inte alls i de två första undersökningsperioderna. Från 1980-talet och framåt är det
dock tydligt att könens förhållande gentemot varandra får ett allt större utrymme.
Undersökning har gett tydliga tecken på att kvinnor får mer utrymme i dagens läroböcker
jämfört med tidigare. I diskussionen framförs tesen att kvinnans historia och
jämställdhetsproblematiken i framtiden kan komma att belysas ytterligare. Historielärare bör
dock vid användandet av läroböcker vara medvetna om den sneda fördelning som ändå finns.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Bådagård, Jakob
Bellstrand, Maria
Keywords
Kvinnor
läroböcker
historia
genus
kön
roller,
Language
sv