dc.contributor.author | Jobring, Nils | |
dc.date.accessioned | 2022-06-20T07:08:05Z | |
dc.date.available | 2022-06-20T07:08:05Z | |
dc.date.issued | 2022-06-20 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72100 | |
dc.description.abstract | Syfte: Att utveckla och tillämpa ett teoretiskt ramverk för att kvalitativt analysera ex-
tern kommunikation från institutioner inom högre utbildning avseende förhål-
landet mellan kommunikationspolicyer och producerade texter för externa mål-
grupper.
Teori: Strategisk kommunikation och public relations. Studien är gjord med utgångs-
punkt från ett ramverk för arbete med public relations inom högre utbildning.
Metod: Kvalitativ analys.
Resultat: Högskolan i Halmstad och Högskolan Kristianstad har ett välfungerande kom-
munikativt arbete utifrån deras kommunikationspolicyer och material på hög-
skolornas hemsidor.
Högskolan i Halmstads kommunikationspolicy utmärks av en tydligt utformad
profil vilket också framträder vid analysen av hemsidetexterna. En tydlig profil
ger också en tydligare image (hur högskolan uppfattas). Kommunikationsmålen
är dock övergripande i sin karaktär. Högskolan i Kristianstad utmärker sig i sin
kommunikationspolicy istället med tydliga mål för kommunikationen. Det ger
att det blir lättare att utvärdera målen vid genomgång av kommunikativa insat-
ser. Profilen är dock inte lika tydlig som Högskolan i Halmstads.
Samtidigt som det finns en diskrepans i kommunikationspolicyerna arbetar båda
högskolorna dock väl utifrån kommunikationsmålen som ställts upp i policyer-
na. Högskolorna arbetar även med att informera och samverka vilket är ett krav
för högskolor enligt Högskolelagen (1992:1434).
Studien visar på hur kommunikationen inom ett komplext organisationsfält –
högskolesektorn – kan åskådliggöras och utvärderas genom ett antal punkter till
stöd för att kommunikationen ska fungera väl. Studien kan också fungera som
underlag för kommunikationsarbete inom sektorn. | en_US |
dc.subject | Strategisk kommunikation, public relations, universitet, högsko- lor, best practices, bästa praktiker | en_US |
dc.title | Nå ut - En analys av den externa kommunikationen vid två lärosäten | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.svep | H2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik
och vetenskapsteori | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science | eng |
dc.type.degree | Student essay | |