• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Master
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Master
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nå ut - En analys av den externa kommunikationen vid två lärosäten

Abstract
Syfte: Att utveckla och tillämpa ett teoretiskt ramverk för att kvalitativt analysera ex- tern kommunikation från institutioner inom högre utbildning avseende förhål- landet mellan kommunikationspolicyer och producerade texter för externa mål- grupper. Teori: Strategisk kommunikation och public relations. Studien är gjord med utgångs- punkt från ett ramverk för arbete med public relations inom högre utbildning. Metod: Kvalitativ analys. Resultat: Högskolan i Halmstad och Högskolan Kristianstad har ett välfungerande kom- munikativt arbete utifrån deras kommunikationspolicyer och material på hög- skolornas hemsidor. Högskolan i Halmstads kommunikationspolicy utmärks av en tydligt utformad profil vilket också framträder vid analysen av hemsidetexterna. En tydlig profil ger också en tydligare image (hur högskolan uppfattas). Kommunikationsmålen är dock övergripande i sin karaktär. Högskolan i Kristianstad utmärker sig i sin kommunikationspolicy istället med tydliga mål för kommunikationen. Det ger att det blir lättare att utvärdera målen vid genomgång av kommunikativa insat- ser. Profilen är dock inte lika tydlig som Högskolan i Halmstads. Samtidigt som det finns en diskrepans i kommunikationspolicyerna arbetar båda högskolorna dock väl utifrån kommunikationsmålen som ställts upp i policyer- na. Högskolorna arbetar även med att informera och samverka vilket är ett krav för högskolor enligt Högskolelagen (1992:1434). Studien visar på hur kommunikationen inom ett komplext organisationsfält – högskolesektorn – kan åskådliggöras och utvärderas genom ett antal punkter till stöd för att kommunikationen ska fungera väl. Studien kan också fungera som underlag för kommunikationsarbete inom sektorn.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/72100
Collections
  • Master
View/Open
Masteruppsats (492.6Kb)
Date
2022-06-20
Author
Jobring, Nils
Keywords
Strategisk kommunikation, public relations, universitet, högsko- lor, best practices, bästa praktiker
Publication type
H2
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV