Nå ut - En analys av den externa kommunikationen vid två lärosäten
Abstract
Syfte: Att utveckla och tillämpa ett teoretiskt ramverk för att kvalitativt analysera ex-
tern kommunikation från institutioner inom högre utbildning avseende förhål-
landet mellan kommunikationspolicyer och producerade texter för externa mål-
grupper.
Teori: Strategisk kommunikation och public relations. Studien är gjord med utgångs-
punkt från ett ramverk för arbete med public relations inom högre utbildning.
Metod: Kvalitativ analys.
Resultat: Högskolan i Halmstad och Högskolan Kristianstad har ett välfungerande kom-
munikativt arbete utifrån deras kommunikationspolicyer och material på hög-
skolornas hemsidor.
Högskolan i Halmstads kommunikationspolicy utmärks av en tydligt utformad
profil vilket också framträder vid analysen av hemsidetexterna. En tydlig profil
ger också en tydligare image (hur högskolan uppfattas). Kommunikationsmålen
är dock övergripande i sin karaktär. Högskolan i Kristianstad utmärker sig i sin
kommunikationspolicy istället med tydliga mål för kommunikationen. Det ger
att det blir lättare att utvärdera målen vid genomgång av kommunikativa insat-
ser. Profilen är dock inte lika tydlig som Högskolan i Halmstads.
Samtidigt som det finns en diskrepans i kommunikationspolicyerna arbetar båda
högskolorna dock väl utifrån kommunikationsmålen som ställts upp i policyer-
na. Högskolorna arbetar även med att informera och samverka vilket är ett krav
för högskolor enligt Högskolelagen (1992:1434).
Studien visar på hur kommunikationen inom ett komplext organisationsfält –
högskolesektorn – kan åskådliggöras och utvärderas genom ett antal punkter till
stöd för att kommunikationen ska fungera väl. Studien kan också fungera som
underlag för kommunikationsarbete inom sektorn.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2022-06-20Author
Jobring, Nils
Keywords
Strategisk kommunikation, public relations, universitet, högsko- lor, best practices, bästa praktiker
Publication type
H2