Visa enkel post

dc.contributor.authorAldenborn, Malinswe
dc.contributor.authorHed, Saraswe
dc.contributor.authorRahimic, Adnanaswe
dc.date.accessioned2007-09-18T12:59:52Z
dc.date.available2007-09-18T12:59:52Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7211
dc.description.abstractSyfte Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur skönlitteratur kan användas som ett pedagogiskt verktyg för att främja barns läs- och skrivutveckling. Vi är intresserade av att ta reda på vilka fördelar respektive nackdelar pedagogerna anser det finns med att arbeta med skönlitteratur. Frågeställningar - Hur arbetar pedagogerna vi intervjuat med skönlitteratur i undervisningen? - Vilka fördelar respektive nackdelar finns med arbetssättet, enligt pedagogerna? - Vilka texter läses och hur väljs de ut? - Hur utvärderar och dokumenterar pedagogerna arbetet? Metod Vi har valt att genomföra en kvalitativ intervjustudie för att besvara vårt syfte och våra frågeställningar. Vi har intervjuat sju pedagoger och det är deras svar som ligger till grund för vårt arbete. Resultat I vårt resultat finner vi att man kan arbeta med skönlitteratur i undervisningen på flera olika sätt. Även om arbetssätten skiljer sig åt mellan de pedagoger som deltog i vår undersökning så ser vi vissa gemensamma drag såsom högläsning och samtal kring litteratur. Sammanfattningsvis kan vi se att arbetet med skönlitteratur som undervisningsmetod upplevs som meningsfullt och lustfyllt för både pedagoger och elever. Yrkesrelevans Vi anser att vår undersökning har relevans för vår kommande yrkesroll som lärare då både läroplanen och kursplanen i svenska belyser vikten av att arbeta med skönlitteratur i förskolan och skolan.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectSkönlitteraturswe
dc.subjectUndervisningswe
dc.subjectLärandeswe
dc.subjectLäsningswe
dc.subjectSkswe
dc.titleSkönlitteratur som läromedel ­ en intervjustudie om hur pedagoger använder skönlitteratur i undervisningenswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post