• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skönlitteratur som läromedel ­ en intervjustudie om hur pedagoger använder skönlitteratur i undervisningen

Sammanfattning
Syfte Syftet med vår undersökning är att ta reda på hur skönlitteratur kan användas som ett pedagogiskt verktyg för att främja barns läs- och skrivutveckling. Vi är intresserade av att ta reda på vilka fördelar respektive nackdelar pedagogerna anser det finns med att arbeta med skönlitteratur. Frågeställningar - Hur arbetar pedagogerna vi intervjuat med skönlitteratur i undervisningen? - Vilka fördelar respektive nackdelar finns med arbetssättet, enligt pedagogerna? - Vilka texter läses och hur väljs de ut? - Hur utvärderar och dokumenterar pedagogerna arbetet? Metod Vi har valt att genomföra en kvalitativ intervjustudie för att besvara vårt syfte och våra frågeställningar. Vi har intervjuat sju pedagoger och det är deras svar som ligger till grund för vårt arbete. Resultat I vårt resultat finner vi att man kan arbeta med skönlitteratur i undervisningen på flera olika sätt. Även om arbetssätten skiljer sig åt mellan de pedagoger som deltog i vår undersökning så ser vi vissa gemensamma drag såsom högläsning och samtal kring litteratur. Sammanfattningsvis kan vi se att arbetet med skönlitteratur som undervisningsmetod upplevs som meningsfullt och lustfyllt för både pedagoger och elever. Yrkesrelevans Vi anser att vår undersökning har relevans för vår kommande yrkesroll som lärare då både läroplanen och kursplanen i svenska belyser vikten av att arbeta med skönlitteratur i förskolan och skolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7211
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-1080-003.pdf (295.1Kb)
Datum
2007
Författare
Aldenborn, Malin
Hed, Sara
Rahimic, Adnana
Nyckelord
Skönlitteratur
Undervisning
Lärande
Läsning
Sk
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV