"Marinera eleverna i skönlitteratur!"- En fallstudie om att använda skönlitteratur i undervisningen
Abstract
Syfte:
Syftet med examensarbete är att se vilka olika arbetsformer som används på några skolor som arbetar medvetet
med utgångspunkt från skönlitteratur. Vi vill belysa fördelar och nackdelar med dessa arbetssätt samt se hur
dessa arbetsformer skapar inspiration och läslust. Vidare vill vi undersöka vilken betydelse den enskilde läraren
har och även analysera betydelsen av den miljö som omger eleverna i skolan.
Huvudfråga:
Hur kan man på olika sätt arbeta med skönlitteratur i undervisningen på ett meningsfullt och lustfyllt sätt?
Metod och material:
Vi har valt att besvara vårt syfte genom att göra en kvalitativ fallstudie. Vårt mål är att fallstudien ska bekräfta
skönlitteraturens betydelse och ge läsaren en bild av den. Vi besökte tre olika skolor och som metod för
insamling av data använde vi oss av intervjuer och observationer. Vi anser att intervju och observation
kompletterar varandra, vi har även studerat relevant litteratur för vårt arbete.
Resultat:
Resultatet av undersökningen visar hur man på olika sätt kan arbeta med skönlitteratur i undervisningen,
exempelvis boksamtal, högläsning och olika former av tematiskt arbete. Genom att arbeta utifrån litteraturen
utvecklar elever en rad kompetenser, exempelvis kritiskt tänkande, förståelse, identitetsskapande och litterat
utveckling. Resultatet visar att den miljö som omger eleven påverkar dess lärande.
Betydelse för läraryrket:
Vi har blivit styrkta i vår tilltro till skönlitteraturens betydelse för en meningsfull och utvecklande undervisning.
Styrdokumenten är vår riktlinje för hur vi ska arbeta och dessa styrker arbetssätten med litteraturen. Vi har fått
bekräftelse på att ett samarbete med hemmet är viktigt för elevens utveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Källberg, Irene
Jonsson, Camilla
Keywords
Skönlitteratur
Undervisningssätt
Läslust
Lärand
Language
sv