• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Marinera eleverna i skönlitteratur!"- En fallstudie om att använda skönlitteratur i undervisningen

Sammanfattning
Syfte: Syftet med examensarbete är att se vilka olika arbetsformer som används på några skolor som arbetar medvetet med utgångspunkt från skönlitteratur. Vi vill belysa fördelar och nackdelar med dessa arbetssätt samt se hur dessa arbetsformer skapar inspiration och läslust. Vidare vill vi undersöka vilken betydelse den enskilde läraren har och även analysera betydelsen av den miljö som omger eleverna i skolan. Huvudfråga: Hur kan man på olika sätt arbeta med skönlitteratur i undervisningen på ett meningsfullt och lustfyllt sätt? Metod och material: Vi har valt att besvara vårt syfte genom att göra en kvalitativ fallstudie. Vårt mål är att fallstudien ska bekräfta skönlitteraturens betydelse och ge läsaren en bild av den. Vi besökte tre olika skolor och som metod för insamling av data använde vi oss av intervjuer och observationer. Vi anser att intervju och observation kompletterar varandra, vi har även studerat relevant litteratur för vårt arbete. Resultat: Resultatet av undersökningen visar hur man på olika sätt kan arbeta med skönlitteratur i undervisningen, exempelvis boksamtal, högläsning och olika former av tematiskt arbete. Genom att arbeta utifrån litteraturen utvecklar elever en rad kompetenser, exempelvis kritiskt tänkande, förståelse, identitetsskapande och litterat utveckling. Resultatet visar att den miljö som omger eleven påverkar dess lärande. Betydelse för läraryrket: Vi har blivit styrkta i vår tilltro till skönlitteraturens betydelse för en meningsfull och utvecklande undervisning. Styrdokumenten är vår riktlinje för hur vi ska arbeta och dessa styrker arbetssätten med litteraturen. Vi har fått bekräftelse på att ett samarbete med hemmet är viktigt för elevens utveckling.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7212
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-1080-01.pdf (1.493Mb)
Datum
2007
Författare
Källberg, Irene
Jonsson, Camilla
Nyckelord
Skönlitteratur
Undervisningssätt
Läslust
Lärand
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV