dc.contributor.author | Fondén, Anna | swe |
dc.contributor.author | Lundström, Sandra | swe |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T12:59:54Z | |
dc.date.available | 2007-09-18T12:59:54Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7214 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Vi kom i kontakt med fenomenet imitation, vi blev nyfikna på ämnet, vår nyfikenhet
ökades genom att vi stötte på pedagoger som ansåg att imitation var en källa till
problem. Därför ville vi forska vidare för att se om det förhöll sig så eller om imitation
var en inlärningsstrategi hos barnen i förskolan, ålder ett till fem år.
Vår undersökningsmetod blev att vi läste tidigare forskning i ämnet och sedan valde vi
dessutom att observera förskolebarn i lekmiljö, med hjälp av videoobservationer, som vi
sedan analyserade.
Utifrån tidigare forskning och utifrån våra observationer så kom vi till slutsatsen att
imitation är en inlärningsstrategi, det är relativt generellt förekommande. Imitation
förekommer i många olika situationer, barn kan imitera andra barn eller vuxna.
Imitation är enligt tidigare forskning framförallt viktigt för språkutvecklingen, det
sociala samspelet och symboltänkande Språket är en viktig tyngdpunkt för barnens
utveckling, alla barnen har inte ett ordföråd men genom imitation så kan barnen härma
varandra och på så sett lära sig nya ord. Även symboltänkade är viktigt att utveckla i
den här åldren för att barnen ska kunna ta till sig undervisningen i skolan. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Imitation - ett vanligt fenomen hos barn | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |