• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Imitation - ett vanligt fenomen hos barn

Sammanfattning
Sammanfattning: Vi kom i kontakt med fenomenet imitation, vi blev nyfikna på ämnet, vår nyfikenhet ökades genom att vi stötte på pedagoger som ansåg att imitation var en källa till problem. Därför ville vi forska vidare för att se om det förhöll sig så eller om imitation var en inlärningsstrategi hos barnen i förskolan, ålder ett till fem år. Vår undersökningsmetod blev att vi läste tidigare forskning i ämnet och sedan valde vi dessutom att observera förskolebarn i lekmiljö, med hjälp av videoobservationer, som vi sedan analyserade. Utifrån tidigare forskning och utifrån våra observationer så kom vi till slutsatsen att imitation är en inlärningsstrategi, det är relativt generellt förekommande. Imitation förekommer i många olika situationer, barn kan imitera andra barn eller vuxna. Imitation är enligt tidigare forskning framförallt viktigt för språkutvecklingen, det sociala samspelet och symboltänkande Språket är en viktig tyngdpunkt för barnens utveckling, alla barnen har inte ett ordföråd men genom imitation så kan barnen härma varandra och på så sett lära sig nya ord. Även symboltänkade är viktigt att utveckla i den här åldren för att barnen ska kunna ta till sig undervisningen i skolan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7214
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-1190-01.pdf (1.764Mb)
Datum
2007
Författare
Fondén, Anna
Lundström, Sandra
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV