Visa enkel post

dc.contributor.authorFondén, Annaswe
dc.contributor.authorLundström, Sandraswe
dc.date.accessioned2007-09-18T12:59:54Z
dc.date.available2007-09-18T12:59:54Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7214
dc.description.abstractSammanfattning: Vi kom i kontakt med fenomenet imitation, vi blev nyfikna på ämnet, vår nyfikenhet ökades genom att vi stötte på pedagoger som ansåg att imitation var en källa till problem. Därför ville vi forska vidare för att se om det förhöll sig så eller om imitation var en inlärningsstrategi hos barnen i förskolan, ålder ett till fem år. Vår undersökningsmetod blev att vi läste tidigare forskning i ämnet och sedan valde vi dessutom att observera förskolebarn i lekmiljö, med hjälp av videoobservationer, som vi sedan analyserade. Utifrån tidigare forskning och utifrån våra observationer så kom vi till slutsatsen att imitation är en inlärningsstrategi, det är relativt generellt förekommande. Imitation förekommer i många olika situationer, barn kan imitera andra barn eller vuxna. Imitation är enligt tidigare forskning framförallt viktigt för språkutvecklingen, det sociala samspelet och symboltänkande Språket är en viktig tyngdpunkt för barnens utveckling, alla barnen har inte ett ordföråd men genom imitation så kan barnen härma varandra och på så sett lära sig nya ord. Även symboltänkade är viktigt att utveckla i den här åldren för att barnen ska kunna ta till sig undervisningen i skolan.swe
dc.language.isosvswe
dc.titleImitation - ett vanligt fenomen hos barnswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post