• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fri lek i förskolan - En studie om pedagogers syn på den fria leken i förskolan.

Abstract
Syfte: Vårt huvudsyfte är att ta reda på hur några av dagens pedagoger i förskolan ser på den fria leken. I vårt arbete vill vi också undersöka hur det förhåller sig mellan aktuell forskning och verksamheten i förskolan. Frågeställning: Vad är syftet med fri lek, enligt pedagoger? Vilken syn har pedagoger på den fria leken? Hur förhåller det sig mellan teori och praktik? Metod: I denna studie har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer, med sex förskollärare. Vi använde oss av bandspelare för att efteråt skriva ned ordagrant hela intervjun. Vi har analyserat texten utifrån hermeneutiken och tagit fram fem teman utifrån svaren. Resultat: De resultat som har framkommit är att leken är oerhört viktig för både pedagoger och forskare och den kan beskrivas i termer som: en magisk värld, lärande, upptäckarlust, paradoxal och fantasirik. Fri lek är när det är på barnens villkor och ingen vuxen som styr. Alla pedagoger ansåg att det är en svår balansgång om och när de ska gå in i den fria leken. De sa alla att det var viktigt att vara med och stötta och hjälpa barn som inte kan lekkoderna och de vill vara en bra förebild. Samtliga informanter ansåg att lekmiljön hade stor betydelse och att den måste vara föränderlig utifrån barnens intresse. Vi upplever att litteraturen är mer positiv till att vuxna är med i leken än vad pedagogerna själva utryckte. Det kan vara att pedagogerna är rädda för att störa barnen, men vi upplevde det ändå som att det fanns en vilja att delta i leken. Vi vill lyfta betydelsen av en vuxens delaktighet och att vara medupptäckare i barnens fantasivärld.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7215
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-1190-02.pdf (1.940Mb)
Date
2007
Author
Forsman, Susanne
Othzén, Solveig
Keywords
Lek
Fri lek
Pedagog
Lekmiljö
Förskola
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV