Fri lek i förskolan - En studie om pedagogers syn på den fria leken i förskolan.
Abstract
Syfte: Vårt huvudsyfte är att ta reda på hur några av dagens pedagoger i
förskolan ser på den fria leken. I vårt arbete vill vi också undersöka
hur det förhåller sig mellan aktuell forskning och verksamheten i
förskolan.
Frågeställning: Vad är syftet med fri lek, enligt pedagoger?
Vilken syn har pedagoger på den fria leken?
Hur förhåller det sig mellan teori och praktik?
Metod: I denna studie har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer, med
sex förskollärare. Vi använde oss av bandspelare för att efteråt skriva
ned ordagrant hela intervjun. Vi har analyserat texten utifrån
hermeneutiken och tagit fram fem teman utifrån svaren.
Resultat: De resultat som har framkommit är att leken är oerhört viktig för både
pedagoger och forskare och den kan beskrivas i termer som: en
magisk värld, lärande, upptäckarlust, paradoxal och fantasirik. Fri lek
är när det är på barnens villkor och ingen vuxen som styr. Alla
pedagoger ansåg att det är en svår balansgång om och när de ska gå in
i den fria leken. De sa alla att det var viktigt att vara med och stötta
och hjälpa barn som inte kan lekkoderna och de vill vara en bra
förebild. Samtliga informanter ansåg att lekmiljön hade stor betydelse
och att den måste vara föränderlig utifrån barnens intresse. Vi
upplever att litteraturen är mer positiv till att vuxna är med i leken än
vad pedagogerna själva utryckte. Det kan vara att pedagogerna är
rädda för att störa barnen, men vi upplevde det ändå som att det fanns
en vilja att delta i leken. Vi vill lyfta betydelsen av en vuxens
delaktighet och att vara medupptäckare i barnens fantasivärld.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Forsman, Susanne
Othzén, Solveig
Keywords
Lek
Fri lek
Pedagog
Lekmiljö
Förskola
Language
sv