• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fri lek i förskolan - En studie om pedagogers syn på den fria leken i förskolan.

Sammanfattning
Syfte: Vårt huvudsyfte är att ta reda på hur några av dagens pedagoger i förskolan ser på den fria leken. I vårt arbete vill vi också undersöka hur det förhåller sig mellan aktuell forskning och verksamheten i förskolan. Frågeställning: Vad är syftet med fri lek, enligt pedagoger? Vilken syn har pedagoger på den fria leken? Hur förhåller det sig mellan teori och praktik? Metod: I denna studie har vi valt att använda oss av kvalitativa intervjuer, med sex förskollärare. Vi använde oss av bandspelare för att efteråt skriva ned ordagrant hela intervjun. Vi har analyserat texten utifrån hermeneutiken och tagit fram fem teman utifrån svaren. Resultat: De resultat som har framkommit är att leken är oerhört viktig för både pedagoger och forskare och den kan beskrivas i termer som: en magisk värld, lärande, upptäckarlust, paradoxal och fantasirik. Fri lek är när det är på barnens villkor och ingen vuxen som styr. Alla pedagoger ansåg att det är en svår balansgång om och när de ska gå in i den fria leken. De sa alla att det var viktigt att vara med och stötta och hjälpa barn som inte kan lekkoderna och de vill vara en bra förebild. Samtliga informanter ansåg att lekmiljön hade stor betydelse och att den måste vara föränderlig utifrån barnens intresse. Vi upplever att litteraturen är mer positiv till att vuxna är med i leken än vad pedagogerna själva utryckte. Det kan vara att pedagogerna är rädda för att störa barnen, men vi upplevde det ändå som att det fanns en vilja att delta i leken. Vi vill lyfta betydelsen av en vuxens delaktighet och att vara medupptäckare i barnens fantasivärld.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7215
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-1190-02.pdf (1.940Mb)
Datum
2007
Författare
Forsman, Susanne
Othzén, Solveig
Nyckelord
Lek
Fri lek
Pedagog
Lekmiljö
Förskola
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV