dc.description.abstract | I dagens samhälle är det mer vanligt att människor i synnerhet ungdomars kroppsuppfattning
påverkas av de stereotypiska kroppsidealen som råder idag. Enligt tidigare forskning kring
kroppsideal har det visats att gymnasieelever beskriver kroppsidealen könsspecifika, det vill
säga normen för den manliga och kvinnliga kroppen beskrivs på olika sätt. Vidare har tidigare
forskning visat att kroppsidealen påverkar gymnasielever kroppsuppfattning samt att
kroppsideal knappt behandlas i idrott och hälsa undervisningen. Därmed var det intressant att
som blivande idrott och hälsa lärare fördjupa sig i detta ämnesområde. Syftet med denna
studie var att utforska gymnasielevers förståelse av kroppsideal i relation till
kroppsuppfattning och kön samt undervisningen i idrott och hälsa. Den forskningsmetod som
har använts för att besvara studiens syfte och frågeställningar är genom kvalitativa intervjuer.
Genom fem semistrukturerade intervjuer visade resultatet att gymnasier elever beskriver
kroppsidealen olika för män och kvinnor. Det kvinnliga kroppsidealet beskrevs att en kvinna
ska vara smal, kurvig och vältränad och idealet för den manliga kroppen beskrevs att en man
ska vara stor, stark och vältränad. Vidare framkom det att kroppsidealen påverkar
gymnasieelevers kroppsuppfattning genom att gymnasielever jämförde sig med kroppsidealen
och detta i sin tur kunde påverka ens syn på sin egen kropp negativ om en inte var i enlighet
med idealen. Slutligen visade resultatet att kroppsideal behandlas i liten utsträckning idrott
och hälsa undervisning. | en_US |