Intranät i skolan: en studie av intranät i Göteborgs gymnasieskolor
Abstract
Sammanfattning:
SYFTE:
Syftet med detta arbete är dels att undersöka hur lärare på de kommunala gymnasieskolorna i Göteborg
tillämpar och förhåller sig till intranät i kommunikationssyfte och undervisningssyfte, dels att ge en
översikt över de intranät som används på skolorna.
Den fråga som vi ställer i samband med vårt syfte är framförallt hur lärare uppfattar och använder intranät
och vad ett sådant kan innebära för deras arbete.
METOD:
Den metod vi använt oss av är kvalitativ och till viss del kvantitativ, och vi har samlat in data på tre olika
sätt. Först studerade vi gymnasieskolornas hemsidor och därigenom undersökte vilka forum som fanns
tillgängliga. Det andra vi gjorde var att konstruera en enkät som vi skickade ut via mejl, till en stor mängd
lärare på de olika gymnasieskolorna. Vi kompletterade även vår enkätundersökning med mer djupgående
intervjuer av två lärare på olika skolor.
RESULTAT:
De allra flesta kommunala gymnasieskolorna i Göteborg disponerar över intranät för undervisning och
kommunikation emellan lärare och elever. Dessa tenderar till att användas relativt ensidigt för
kommunikation, och i mindre omfattning för undervisning. Vad gäller undervisningssyfte, finns det lärare
som uppger att de skulle önska använda dem mer frekvent, men av olika anledningar inte kan. Det verkar
också finnas en korrelation emellan lärarnas användande av intranät och förtrogenhet till IT från tidigare
yrkeserfarenheter.
BETYDELSE FÖR LÄRARYRKET:
Lärarperspektivet som framkommer i detta arbete, framhåller nyttan för eleverna att få mer av IT i
undervisningen. I vår diskussion ser vi en antydan till att ett mer flexibelt arbetssätt för elever, kan gynna
deras utveckling och lärande, inte minst då det gäller självständighet och ansvarstagande. Studien visar
också att IT är viktigt för lärarna att behärska då kommunikation genom t.ex. intranät, emellan lärare och
elever och eventuellt föräldrar, kan utvidga den dialog som leder till bättre förståelse och lärande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Tasbas, Özgür
Bengtsson, Johan Oyoko
Keywords
Intranät
IKT
IT
pedagogik
Language
sv