• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Intranät i skolan: en studie av intranät i Göteborgs gymnasieskolor

Sammanfattning
Sammanfattning: SYFTE: Syftet med detta arbete är dels att undersöka hur lärare på de kommunala gymnasieskolorna i Göteborg tillämpar och förhåller sig till intranät i kommunikationssyfte och undervisningssyfte, dels att ge en översikt över de intranät som används på skolorna. Den fråga som vi ställer i samband med vårt syfte är framförallt hur lärare uppfattar och använder intranät och vad ett sådant kan innebära för deras arbete. METOD: Den metod vi använt oss av är kvalitativ och till viss del kvantitativ, och vi har samlat in data på tre olika sätt. Först studerade vi gymnasieskolornas hemsidor och därigenom undersökte vilka forum som fanns tillgängliga. Det andra vi gjorde var att konstruera en enkät som vi skickade ut via mejl, till en stor mängd lärare på de olika gymnasieskolorna. Vi kompletterade även vår enkätundersökning med mer djupgående intervjuer av två lärare på olika skolor. RESULTAT: De allra flesta kommunala gymnasieskolorna i Göteborg disponerar över intranät för undervisning och kommunikation emellan lärare och elever. Dessa tenderar till att användas relativt ensidigt för kommunikation, och i mindre omfattning för undervisning. Vad gäller undervisningssyfte, finns det lärare som uppger att de skulle önska använda dem mer frekvent, men av olika anledningar inte kan. Det verkar också finnas en korrelation emellan lärarnas användande av intranät och förtrogenhet till IT från tidigare yrkeserfarenheter. BETYDELSE FÖR LÄRARYRKET: Lärarperspektivet som framkommer i detta arbete, framhåller nyttan för eleverna att få mer av IT i undervisningen. I vår diskussion ser vi en antydan till att ett mer flexibelt arbetssätt för elever, kan gynna deras utveckling och lärande, inte minst då det gäller självständighet och ansvarstagande. Studien visar också att IT är viktigt för lärarna att behärska då kommunikation genom t.ex. intranät, emellan lärare och elever och eventuellt föräldrar, kan utvidga den dialog som leder till bättre förståelse och lärande.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7218
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-1190-06.pdf (2.547Mb)
Datum
2007
Författare
Tasbas, Özgür
Bengtsson, Johan Oyoko
Nyckelord
Intranät
IKT
IT
pedagogik
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV