Show simple item record

dc.contributor.authorEmanuelsson, Anna
dc.contributor.authorRylander, Malin
dc.date.accessioned2022-06-21T06:39:22Z
dc.date.available2022-06-21T06:39:22Z
dc.date.issued2022-06-21
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/72201
dc.descriptionBackground: For persons with severe coronary artery disease undergoing coronary artery bypass surgery the procedure is associated with extensive psysical and emotional impact, even though it’s a routine surgery in Sweden today. Previous research has indicated a connection between the patients’ wellbeing preoperatively and postoperative outcomes. It’s known how patients with a longer waiting time before coronary bypass experience their waiting, but knowledge concerning patients’ experiences awaiting acute coronary bypass in hospital is lacking. Aim: The aim was to examine the patients’ experiences of preoperative care before acute coronary artery bypass surgery, in a psychosocial perspective, and discuss the nurses’ approach when caring for these patients. Method: The study has a qualitative design. Individual open-ended interviews were carried out between November 2021 to February 2022, with six patients selected by purposive sampling. Criterias for inclusion were adult patients accepted for acute coronary bypass and hospitalized at cardiac wards at one of two district hospitals in western Sweden. The interviews were analysed according to qualitative inductive content analysis focusing on manifest content. Results: Three main categories emerged through analysis: “emotional impact”, “need for comprehensibility” and “need to regain control over the situation”. Conclusion: The most appearent result in the study was the loss of existential control experienced by the patients before coronary bypass. The loss of control had a variety of expressions and influencing factors. The results were largely concordant with knowledge about patients with longer waitingtime before coronary bypass. This might indicate that the patients’ experiences are more related to the impact on their existence as human beings rather than the surgery itself. The results could support the motives to improve preoperative care for patients before coronary bypass. Person-centered care can be a feasible way to achieve that.en_US
dc.description.abstractBakgrund: Personer drabbade av avancerad kranskärlssjukdom som genomgår akut kranskärlsoperation (CABG) upplever omfattande fysisk och emotionell påverkan, trots att CABG betraktas av sjukvården som ett rutinmässigt ingrepp. Forskning har påvisat samband mellan hur dessa patienter mår före sin operation och hur de mår efteråt. Det finns kunskap om hur patienter som väntar en längre tid i hemmet inför CABG upplever sin situation, men kunskapen är bristande huruvida inneliggande patienter med kortare vårdtid inför akut CABG delar dessa upplevelser. Syfte: Syftet var att undersöka hur patienter upplever sitt insjuknande och sin preoperativa vårdtid på slutenvårdsavdelning inför akut kranskärlsoperation, med fokus på psykosociala upplevelser, samt diskutera betydelsen av sjuksköterskans förhållningssätt vid bemötande av dessa patienter. Metod: Examensarbetet har en kvalitativ ansats och datainsamling genomfördes med öppna, enskilda intervjuer under perioden november 2021 till februari 2022. Genom ändamålsenligt urval inkluderades sex stycken informanter utifrån inklusionskriterierna att de vårdades som vuxna inneliggande på kardiologiavdelning vid ett av två närsjukhus i västra Sverige och var accepterade för akut CABG. Datamaterialet analyserades med induktiv innehållsanalys med fokus på manifest innehåll. Resultat: Analysen genererade tre stycken kategorier kring patienternas upplevelse av att insjukna och vårdas inför akut CABG: känslomässig påverkan, behov av begriplighet och behov av att återerövra kontrollen över sin situation. Slutsats: Genomgripande för resultatet är den kontrollförlust över den egna tillvaron som patienterna upplever när de vårdas inför akut CABG. Kontrollförlusten och patienternas förhållningssätt till denna tar sig skilda uttryck och påverkas av olika faktorer. Resultatet samstämmer till stor del med forskning kring patienter med längre väntetid inför CABG. Detta kan tolkas som att upplevelserna berör personer som står inför livsomvälvande händelser, snarare än specifika vårdförlopp. Resultatet skulle kunna stärka uppfattningen att det finns potential att förbättra den preoperativa omvårdnaden av patienter som vårdas inför akut CABG. Personcentrerad vård skulle kunna vara ett sätt.en_US
dc.language.isosween_US
dc.subjectKranskärlsoperation, preoperativ omvårdnad, personcentrerad vård, patientupplevelse, känslor, känslomässig anpassning.en_US
dc.titlePatientens upplevelse av att vårdas preoperativt inför akut kranskärlsoperationen_US
dc.title.alternativePatients’ experience of preoperative care before acute coronary artery bypass surgeryen_US
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record