Litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum: En intervjustudie om tre lärares förhållningssätt till litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum
dc.contributor.author | Shaheen, Dina | |
dc.date.accessioned | 2022-06-21T06:41:37Z | |
dc.date.available | 2022-06-21T06:41:37Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72202 | |
dc.description.abstract | Syftet med detta examensarbete är att undersöka ett antal lärares förhållningssätt till litteraturundervisning i kulturellt heterogena klassrum. I ämnesplanen för svenska står det att eleverna ska få möta olika typer av skönlitteratur och texter där de ska få sätta innehållet i relation till bland annat egna erfarenheter (Skolverket 2011). Målet med denna undersökning är att ta del av lärarnas resonemang kring arbetsmetoder och legitimering av urval i ett heterogent klassrum med elever med olika bakgrunder och erfarenheter. Studien är baserad på tre kvalitativa forskningsintervjuer. Resultatet visar att en central del i lärarnas arbete är att väcka läslust och arbeta motivationshöjande genom olika redskap när de möter en låg kunskapsnivå och en bristande läsförmåga hos eleverna. En viktig del i den litterära undervisningen blir därmed att hjälpa eleverna genom olika metoder att ta till sig den text som ska läsas. I valet av litteratur tar lärarna inte hänsyn till elevernas olika etniciteter. Lärarna väljer litteratur som alla elever kan relatera till med allmänskliga teman. Samtliga lärare involverar elevernas erfarenheter i relation till den lästa texten och intar ett inkludernade förhållningssätt i den litterära undervisningen. | en_US |
dc.format.extent | 44 sidor | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.publisher | Göteborgs universitet | en_US |
dc.subject | litteraturundervisning | en_US |
dc.subject | skönlitteratur | en_US |
dc.subject | urval | en_US |
dc.subject | gymnasieskolan | en_US |
dc.subject | mångkulturella klassrum | en_US |
dc.subject | kulturellt heterogena klassrum | en_US |
dc.title | Litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum: En intervjustudie om tre lärares förhållningssätt till litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum | en_US |
dc.title.alternative | Fiction reading in a multicultural classroom | en_US |
dc.type | Text | en_US |
dc.type.svep | other | en_US |