• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Literature, History of Ideas, and Religion / Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum: En intervjustudie om tre lärares förhållningssätt till litteraturläsning i kulturellt heterogena klassrum

Fiction reading in a multicultural classroom

Abstract
Syftet med detta examensarbete är att undersöka ett antal lärares förhållningssätt till litteraturundervisning i kulturellt heterogena klassrum. I ämnesplanen för svenska står det att eleverna ska få möta olika typer av skönlitteratur och texter där de ska få sätta innehållet i relation till bland annat egna erfarenheter (Skolverket 2011). Målet med denna undersökning är att ta del av lärarnas resonemang kring arbetsmetoder och legitimering av urval i ett heterogent klassrum med elever med olika bakgrunder och erfarenheter. Studien är baserad på tre kvalitativa forskningsintervjuer. Resultatet visar att en central del i lärarnas arbete är att väcka läslust och arbeta motivationshöjande genom olika redskap när de möter en låg kunskapsnivå och en bristande läsförmåga hos eleverna. En viktig del i den litterära undervisningen blir därmed att hjälpa eleverna genom olika metoder att ta till sig den text som ska läsas. I valet av litteratur tar lärarna inte hänsyn till elevernas olika etniciteter. Lärarna väljer litteratur som alla elever kan relatera till med allmänskliga teman. Samtliga lärare involverar elevernas erfarenheter i relation till den lästa texten och intar ett inkludernade förhållningssätt i den litterära undervisningen.
Publisher
Göteborgs universitet
URI
https://hdl.handle.net/2077/72202
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
View/Open
Dina Shaheen arkivversion .pdf (890.0Kb)
Date
2022
Author
Shaheen, Dina
Keywords
litteraturundervisning
skönlitteratur
urval
gymnasieskolan
mångkulturella klassrum
kulturellt heterogena klassrum
Publication type
other
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV