dc.contributor.author | Pettersson, Anna | |
dc.contributor.author | Svanberg, Åsa | |
dc.date.accessioned | 2022-06-21T07:03:31Z | |
dc.date.available | 2022-06-21T07:03:31Z | |
dc.date.issued | 2022-06-21 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72209 | |
dc.description | Background: Dysphagia is a common complication after a stroke that can have major consequences for the affected person and their loved ones. In stroke care today, a multidisciplinary approach is advocated for safe care to be achieved. The individual roles and responsibilities of the various professionals in dysphagia care in the Swedish guidelines are not clearly defined. So far, little is known about how the nurse can promote safe care within the multidisciplinary team.
Aim: The purpose is to investigate how the nurse within the multidisciplinary team can promote safe care for people with dysphagia after stroke.
Method: A systematic literature study.
Results: The result is based on nine articles, of which eight with quantitative design and one with mixed method. Four themes were identified, three of these are based on patient-centered interventions performed by the nurse; Extended oral care routine - for increased oral health and reduced risk of infection, Screening - the nurse's preventive measures to identify dysphagia, Free access to water - Nursing interventions that promote safe fluid intake and swallowing. The fourth theme has a focus on the professions' opportunities to share each other's knowledge within the multidisciplinary team; Increased competence in dysphagia - shared knowledge between the professions for safe care.
Conclusion: Enhanced multidisciplinary collaboration is important for the nurse´s work and the implementation of new working methods within the stroke team that promote safe care for people with dysphagia. | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrund: Dysfagi är en vanligt förekommande komplikation efter stroke som kan få stora konsekvenser för den drabbade personen och närstående. Inom strokevården idag förespråkas ett multidisciplinärt arbetssätt för att en säker vård ska uppnås. De individuella rollerna och ansvaret hos de olika professionerna inom dysfagivården är inte tydligt definierade i de svenska riktlinjerna för strokevård och hittills är lite känt om hur sjuksköterskan kan främja en säker vård inom det multidisciplinära teamet.
Syfte: Syftet är att undersöka hur sjuksköterskan inom det multiprofessionella teamet kan främja en säker vård för personer med dysfagi efter stroke.
Metod: Systematisk litteraturstudie.
Resultat: Resultatet baseras på nio artiklar varav åtta med kvantitativ design och en med mixad metod. Fyra teman identifierades varav tre baseras på patientnära interventioner som sjuksköterskan utförde, Utökad munvårdsrutin – för ökad munhälsa och minskad infektionsrisk, Screening – sjuksköterskans preventiva åtgärder för att identifiera dysfagi, Fri tillgång till vatten – sjuksköterskeinterventioner som främjar säkert vätskeintag och sväljträning. Det fjärde temat med inriktning på professionernas möjligheter att ta del av varandras kunskaper inom det multidisciplinära teamet är, Ökad kompetens om dysfagi – delad kunskap mellan professionerna för en säker vård.
Slutsats: Ett förstärkt multidisciplinärt samarbete har betydelse för sjuksköterskans arbete och för implementeringen av nya arbetssätt inom stroketeamet för att gynna en säker vård för personer med dysfagi. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Dysfagi, multidisciplinärt team, sjuksköterska, stroke, säker vård | en_US |
dc.title | Sjuksköterskan inom det multidisciplinära teamet för personer med dysfagi efter stroke – Interventioner för säker vård | en_US |
dc.title.alternative | The Nurse in the multidisciplinary team for people with dysphagia after stroke – Intervention for safe care | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |