Show simple item record

dc.contributor.authorBergholtz, Emilyswe
dc.contributor.authorSegersson, Elin Astebergswe
dc.date.accessioned2007-09-18T12:59:59Z
dc.date.available2007-09-18T12:59:59Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/7220
dc.description.abstractStudiens syfte var att undersöka vad olika lärare ser för möjligheter respektive svårigheter med att integrera skapande ämnen i de traditionellt teoretiska ämnena i skolans tidigare åldrar. Arbetet har en litteraturgenomgång och en empirisk studie. Vi valde att använda oss av kvalitativ intervju där vi tillfrågade sex verksamma pedagoger i skolans tidigare åldrar. Tre av de tillfrågade tackade ja till att delta i undersökningen. Vi fick information om vad lärarna ser som möjligheter respektive svårigheter med att arbeta med skapande ämnen. De huvudsakliga möjligheterna var att pedagogerna har ekonomiska resurser att köpa in det material de behöver. Två av pedagogerna anser att barnen genom skapande verksamheter kan inhämta kunskap inom teoretiska ämnen med skapande verksamheter som verktyg. De tre informanterna nämner också att skapande verksamheter är viktigt då de utvecklar elevernas alla sinnen. De svårigheter pedagogerna såg var i huvudsak att det var svårt att få tiden att räcka till och att antalet personal i barngruppen borde vara större. Vår analys av intervjuunderlaget visar också att de tillfrågade lärarna har olika syn på vad skapande verksamhet innebär. Eftersom litteraturen inte ger någon exakt beskrivning av vad begreppet skapande verksamheter innefattar, gjorde vi en sammanställning av vilka ämnen inriktningen skapande verksamheter för tidiga åldrar innehåller. Inriktningen ingår i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet. Följande ämnen ingår: musik, bild, dans, drama, rytmik och slöjd. Med hjälp av tidigare forskning och teorier i litteraturen sammanställde vi en egen definition av begreppet skapande verksamheter. Vår analys tyder också på att pedagogens synsätt på skapande verksamheters syfte, är viktig vid resultatet av integreringen. De två lärarna som har ett instrumentellt synsätt verkar lyckas bättre med integreringen, än den lärare som har ett intrinsikalt synsätt.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectskapande verksamhetswe
dc.subjectintegreringswe
dc.subjecttidiga åldrarswe
dc.subjectmswe
dc.titleSvårigheter och möjligheter vid integrering av skapande verksamheter. En kvalitativ undersökning av tre lärares erfarenheter.swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record