• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Svårigheter och möjligheter vid integrering av skapande verksamheter. En kvalitativ undersökning av tre lärares erfarenheter.

Abstract
Studiens syfte var att undersöka vad olika lärare ser för möjligheter respektive svårigheter med att integrera skapande ämnen i de traditionellt teoretiska ämnena i skolans tidigare åldrar. Arbetet har en litteraturgenomgång och en empirisk studie. Vi valde att använda oss av kvalitativ intervju där vi tillfrågade sex verksamma pedagoger i skolans tidigare åldrar. Tre av de tillfrågade tackade ja till att delta i undersökningen. Vi fick information om vad lärarna ser som möjligheter respektive svårigheter med att arbeta med skapande ämnen. De huvudsakliga möjligheterna var att pedagogerna har ekonomiska resurser att köpa in det material de behöver. Två av pedagogerna anser att barnen genom skapande verksamheter kan inhämta kunskap inom teoretiska ämnen med skapande verksamheter som verktyg. De tre informanterna nämner också att skapande verksamheter är viktigt då de utvecklar elevernas alla sinnen. De svårigheter pedagogerna såg var i huvudsak att det var svårt att få tiden att räcka till och att antalet personal i barngruppen borde vara större. Vår analys av intervjuunderlaget visar också att de tillfrågade lärarna har olika syn på vad skapande verksamhet innebär. Eftersom litteraturen inte ger någon exakt beskrivning av vad begreppet skapande verksamheter innefattar, gjorde vi en sammanställning av vilka ämnen inriktningen skapande verksamheter för tidiga åldrar innehåller. Inriktningen ingår i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet. Följande ämnen ingår: musik, bild, dans, drama, rytmik och slöjd. Med hjälp av tidigare forskning och teorier i litteraturen sammanställde vi en egen definition av begreppet skapande verksamheter. Vår analys tyder också på att pedagogens synsätt på skapande verksamheters syfte, är viktig vid resultatet av integreringen. De två lärarna som har ett instrumentellt synsätt verkar lyckas bättre med integreringen, än den lärare som har ett intrinsikalt synsätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7220
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-1190-10.pdf (1.503Mb)
Date
2007
Author
Bergholtz, Emily
Segersson, Elin Asteberg
Keywords
skapande verksamhet
integrering
tidiga åldrar
m
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV