Dokumentation i kommunal hälso- och sjukvård
Documentation in community nursing
Abstract
BAKGRUND: I de nordöstra delarna av Göteborg talas många olika språk och språkbarriärer har i forskning länkats samman med försämrad vårdkvalitet. Personcentrerad vård är ett förhållningssätt som visats ge flera positiva effekter på hälsa och välbefinnande. Patientens berättelse om upplevelsen av hälsa och sjukdom samt preferenser är en viktig förutsättning för delaktighet. Att synliggöra personcentrerad vård i dokumentationen kan vara en utmaning.
SYFTE Syftet med studien är att beskriva hur sjuksköterskor inom kommunal hälso- och sjukvård i nordöstra Göteborg i omvårdnadsdokumentationen synliggör den äldre patientens upplevelser och delaktighet.
METOD Studien är en kvalitativ intervjustudie. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sju sjuksköterskor från nordöstra Göteborg. Intervjuerna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys.
RESULTAT Resultatet visar att sjuksköterskor samlar in patientens berättelse genom att fråga patienten själv eller via närstående och andra professioner. Den insamlade berättelsen återges i journalen i olika grad. Delaktigheten främjas genom praktiska moment och även genom samtal. Detta dokumenterar sjuksköterskorna också i olika grad. Hinder för att kunna ta del av patientens berättelse och göra dem delaktiga är tids- och språkbrist.
SLUTSATS: Utan att få ta del av patientens berättelse och preferenser finns små möjligheter till personcentrerad vård. Vi föreslår därför förtydligande av rutiner kring användandet av tolk samt mer utbildning i att dokumentera patientens beskrivning och delaktighet för att förbättra möjligheterna för att erbjuda en jämlik vård av äldre baserat på personcentrerad vård.
Degree
Student essay
Other description
BACKGROUND: In the north-eastern parts of Gothenburg many different languages are spoken which is linked to lower quality of care. Person-centred care has been proven to increase health and wellbeing. The patient’s story of their experience and preferences is vital for the shared decision-making. To achieve a person-centred approach within nursing documentation can be a challenge.
AIM The aim of this study was to describe how nurses in community care in north-eastern Gothenburg make the elder patient’s story and participation visible in nursing documentation.
METHOD This study is a qualitative interview study. Semi structured interviews were conducted with seven nurses from north-eastern Gothenburg. The interviews were analyzed with qualitative content analysis.
RESULTS The results of this study show that nurses ask for the patient´s story directly from the patient but also through close contacts and other professionals. The story is documented in varying degrees. Participation is secured through active participation in daily activities but also through conversation. Patient participation is, like the patient’s story, documented in varying degrees. All nurses described that this depended on lack of time and language barriers.
CONCLUSION: Without knowing the patient’s story and preferences the possibilities of offering person-centred care are slim. Therefore, we suggest a clarification of routines regarding the use of interpreters and more education about how to document the patient’s story and participation in the nursing documentation in order to improve the possibility of offering equal care based on person-centred care to all elders.
View/ Open
Date
2022-06-21Author
Rashed, Lylan
Strömsnäs, Cassandra
Keywords
Personcentrerad vård, dokumentation, delaktighet, kommunal hälso- och sjukvård
Language
swe