På elevernas planhalva. En kvalitativ intervjustudie som belyser högstadieelevers normföreställningar om ämnet Idrott och hälsa.
Abstract
I kursplanen för Idrott och hälsas står det beskrivet att elever förväntas kunna ta ställning till
hur deras val av idrotter och andra fysiska aktiviteter påverkas av olika faktorer, till exempel av
kön. Ytterst lite forskning har bedrivits med syfte att belysa Idrott och hälsas ämnesinnehåll
utifrån flickor och pojkars uppfattningar och önskemål, samt huruvida innehållet är kopplat till
elevernas normföreställningar. Syftet med den här studien är därför att bilda en uppfattning om
flickor och pojkars föreställningar kring detta. För detta så intervjuades sju elever (fyra flickor,
tre pojkar). Under intervjun så användes en fotokonstruktion. Med hjälp av ett genusteoretiskt
ramverk analyserades det empiriska materialet, vilket sedan diskuterades utifrån könsnormer
och lärarens utformning av undervisning och val av ämnesinnehåll. Resultatet visar att flickor
och pojkar baserar sina idrottsliga val på den verklighet de känner igen, saker som de upplevt.
Intressanta upptäckter har gjorts i denna studie som tillsammans talar för en gynnsam position
för pojkarna i en undervisningsform som hämtat mycket inspiration från föreningsidrotten. Ett
resultat som på förhand inte var tänkbart var att pojkarna framställdes som bäst på samtliga
sporter, inklusive dans, och att samtliga informanter valde en bild av en flicka när de skulle utse
vem som de trodde var bäst på Idrott och hälsa. Slutsatsen är att undervisningen bör utformas
på ett sätt som motsätter sig elevens egen uppfattning av flickor och pojkars fysiska förmåga
samt utformas med tydligare kunskapsmål. Detta kan tänkas legitimera undervisningens
innehåll ur ett elevperspektiv.
Collections
View/ Open
Date
2019Author
Lööf, Micaela
Keywords
Idrott och hälsa
kön
könsnormer
Language
swe