• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

`Att våga vara sig själv` En kvalitativ studie om lärares syn på drama som pedagogiskt verktyg

Abstract
Syftet med detta arbete är att ta reda på hur lärare, som arbetar med drama som pedagogisk metod, uppfattar hur drama påverkar elevens inlärning samt personlighetsutveckling. Mina frågeställningar är vad lärare, läroplan och tidigare forskning säger om · hur drama påverkar elevernas utveckling socialt? · hur drama påverkar elevernas utveckling emotionellt? · hur drama påverkar elevernas inlärningsförmåga? Jag utgår i min undersökning från fyra intervjuer med pedagoger som arbetar med drama och försöker i detta se mönster som kan kopplas till teorier kring drama som pedagogisk metod. De slutsatser jag har dragit är att enligt intervjuer med lärare, som använder sig av drama som pedagogisk metod, påverkar drama eleven på följande sätt. Vi lär genom alla våra sinnen och i dramat använder vi dessa. En samarbetsövnings syfte är att träna upp samarbetet men den främjar också elevernas inlärning. Eleverna blir starkare som individer och lär sig att uttrycka sig på många olika sätt. Vad kan det här ha för konsekvenser på läraryrket? Lärare behöver utveckla elevernas personlighet lika mycket som deras kunskaper. De behöver se hur varje elev lär sig. För att göra det är det viktigt att ha ett varierat lektionsinnhåll.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7221
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-1190-12.pdf (428.2Kb)
Date
2007
Author
Johansson, Jonna
Keywords
drama
pedagogiskt drama
social utveckling
emoti
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV