Drama som en metod för att uppnå mål i läroplanen hos elever i år 2
Abstract
Vårt syfte är att pröva två lektioner där vi integrerar drama med svenskundervisningen i en
klass i år två, samt att undersöka vad ett urval elever i klassen upplever under dessa lektioner.
Våra frågeställningar är:
1. Hur upplever elever i år 2 att de lär sig bäst?
2. Vad upplever elever i år 2 att de lär sig under dramalektioner?
3. Hur kan lärare använda drama för elever i år 2 för att uppnå vissa mål i läroplanen?
Uppsatsen innehåller teorier och politiska dokument som vi utgått ifrån när vi planerat två
lektioner utifrån några av läroplanens mål som vi vill uppnå med lektionerna. En viktig
utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet, det vill säga att elever lär sig genom att göra
saker praktiskt och i grupp. Vi genomförde två dramalektioner på 60 minuter i en klass i år 2
på en skola i Västsverige. Eleverna fick arbeta med två sagor ur Den magiska sagoboken, som
är utgiven av UNICEF. Eleverna skulle hitta på egna slut på sagorna, eftersom sagorna
slutade med en konflikt. En av oss ledde lektionen medan den andre observerade, därefter
genomförde vi en strukturerad gruppintevju.
Under våra lektioner har vi bland annat använt Dorothy Heathcotes metod som går ut på att
leda genom att fråga och Augusto Boals forumteatermetod. Vår uppgift har varit att tolka vad
som händer under dramalektionerna. Tre av de fyra elever som vi har intervjuat, upplever att
de lär sig bäst genom att få göra saker praktiskt och därmed stämmer kanske de teorier vi
utgått ifrån. Eleverna upplever att de kanske lär sig en ny metod och att bli författare. I vår
sista frågeställning lyfter vi fram att vi bara kan tolka vårt resultat, att drama kan vara ett sätt
att uppnå mål i läroplanen. Vi har kommit fram till att drama kan vara en metod för att uppnå
vissa av läroplanens mål. Det tycker vi är relevant för vårt fortsatta yrkesval eftersom det gett
oss många förslag och idéer på hur vi kan arbeta vidare med drama.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Eriksson, Caisa
Thagesson, Thomas
Language
sv