• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Drama som en metod för att uppnå mål i läroplanen hos elever i år 2

Sammanfattning
Vårt syfte är att pröva två lektioner där vi integrerar drama med svenskundervisningen i en klass i år två, samt att undersöka vad ett urval elever i klassen upplever under dessa lektioner. Våra frågeställningar är: 1. Hur upplever elever i år 2 att de lär sig bäst? 2. Vad upplever elever i år 2 att de lär sig under dramalektioner? 3. Hur kan lärare använda drama för elever i år 2 för att uppnå vissa mål i läroplanen? Uppsatsen innehåller teorier och politiska dokument som vi utgått ifrån när vi planerat två lektioner utifrån några av läroplanens mål som vi vill uppnå med lektionerna. En viktig utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet, det vill säga att elever lär sig genom att göra saker praktiskt och i grupp. Vi genomförde två dramalektioner på 60 minuter i en klass i år 2 på en skola i Västsverige. Eleverna fick arbeta med två sagor ur Den magiska sagoboken, som är utgiven av UNICEF. Eleverna skulle hitta på egna slut på sagorna, eftersom sagorna slutade med en konflikt. En av oss ledde lektionen medan den andre observerade, därefter genomförde vi en strukturerad gruppintevju. Under våra lektioner har vi bland annat använt Dorothy Heathcotes metod som går ut på att leda genom att fråga och Augusto Boals forumteatermetod. Vår uppgift har varit att tolka vad som händer under dramalektionerna. Tre av de fyra elever som vi har intervjuat, upplever att de lär sig bäst genom att få göra saker praktiskt och därmed stämmer kanske de teorier vi utgått ifrån. Eleverna upplever att de kanske lär sig en ny metod och att bli författare. I vår sista frågeställning lyfter vi fram att vi bara kan tolka vårt resultat, att drama kan vara ett sätt att uppnå mål i läroplanen. Vi har kommit fram till att drama kan vara en metod för att uppnå vissa av läroplanens mål. Det tycker vi är relevant för vårt fortsatta yrkesval eftersom det gett oss många förslag och idéer på hur vi kan arbeta vidare med drama.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/7222
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
VT07-1190-13.pdf (427.6Kb)
Datum
2007
Författare
Eriksson, Caisa
Thagesson, Thomas
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV