dc.contributor.author | Lundmark, Eric | |
dc.date.accessioned | 2022-06-21T11:57:12Z | |
dc.date.available | 2022-06-21T11:57:12Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72252 | |
dc.description.abstract | Begreppet funktionsnedsättning är ett vitt begrepp som innefattar tillfälliga som kroniska
nedsättningar av antingen fysisk, mental eller biologisk karaktär. Att elever med sådana
begränsningar ska delta i den ordinarie skolundervisningen är i dagens moderna samhälle självklart.
Vad säger dagens lärare om inkluderande undervisning? Känner de att de klarar av att arbeta med en
elevgrupp där en eller flera elever har funktionsnedsättningar eller behöver de mer utbildning i
ämnet? Undersökningen som ligger till grund för denna uppsats syftar till att kartlägga blivande och
aktiva lärares attityder gentemot inkludering av elever med funktionsnedsättningar i det ordinarie
skolväsendet samt vilka faktorer de tycker är gynnsamma för uppdraget. Studien bygger på en
kvantitativ metod där enkäten skickades ut via internetbaserade communityn. Studien visar att
lärare i Idrott och Hälsa i Sverige är positivt inställda till att arbeta inkluderande, men känner att de
behöver fortbildning för att klara av det. Ungefär hälften av alla aktiva lärare känner att de behöver
nya lokaler och ny utrustning för att en elev med funktionsnedsättning ska kunna vara med. Inte
sällan är heller klassens storlek en faktor som påverkar hur en inkluderande undervisning faller ut. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | inkluderande undervisning | en_US |
dc.subject | Idrott och hälsa | en_US |
dc.subject | funktionsnedsättningar | en_US |
dc.subject | aktiva lärare | en_US |
dc.subject | lärarstudenter | en_US |
dc.title | Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag vet. En kvantitativ studie om inkludering av elever med funktionsnedsättningar i ordinarie undervisning i Idrott och Hälsa | en_US |
dc.type | Text | en_US |