• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Hej är världens bästa ord anser jag”. En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med relationsorienterade lärarbeteenden

Abstract
Den svenska folkhälsan blir allt sämre och det kan ses höra ihop med våra barns och ungdomars minskade fysiska aktivitet. För många av dessa barn och ungdomar är skolämnet idrott och hälsa deras enda chans till fysisk aktivitet och få vetskap om den egna hälsan. Enligt Skolinspektionens granskning sjunker elevdeltagandet i ämnet vilket gör att alla elever inte får ta del av den kunskapen och den fysiska aktiviteten. Tidigare forskning har visat att om verksamma lärare arbetar med relationsorienterade lärarbeteenden kan det bidra till ett positivt elevdeltagande. Därför är syftet med studien att analysera hur dessa relationsorienterade lärarbeteenden kommer till uttryck i lärares beskrivningar av undervisningen i idrott och hälsa. Resultatet som är sammanställt av fyra semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare i idrott och hälsa visar att dessa lärare arbetar mycket med att försöka se och höra alla elever utifrån deras individuella nivåer och förutsättningar. Deras beskrivningar hör även ihop med de fem kategorierna kopplat till relationer inom ledarskapsforskning. Vissa kategorier stämmer överens med resultatet mer än andra och används mer i praktiken. Slutsatsen kan därmed dras att det relationsfrämjande arbetet verksamma lärare gör idag stämmer väl överens med det som är mest betydande för elevers deltagande i ämnet idrott och hälsa i teorin.
URI
https://hdl.handle.net/2077/72255
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay advanced level (1.612Mb)
Date
2018
Author
Björck, Sara
Keywords
elevdeltagande
fysisk aktivitet
Idrott och hälsa
relationsorienterade lärarbeteenden
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV