“Hej är världens bästa ord anser jag”. En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med relationsorienterade lärarbeteenden
Abstract
Den svenska folkhälsan blir allt sämre och det kan ses höra ihop med våra barns och
ungdomars minskade fysiska aktivitet. För många av dessa barn och ungdomar är skolämnet
idrott och hälsa deras enda chans till fysisk aktivitet och få vetskap om den egna hälsan.
Enligt Skolinspektionens granskning sjunker elevdeltagandet i ämnet vilket gör att alla elever
inte får ta del av den kunskapen och den fysiska aktiviteten. Tidigare forskning har visat att
om verksamma lärare arbetar med relationsorienterade lärarbeteenden kan det bidra till ett
positivt elevdeltagande. Därför är syftet med studien att analysera hur dessa
relationsorienterade lärarbeteenden kommer till uttryck i lärares beskrivningar av
undervisningen i idrott och hälsa. Resultatet som är sammanställt av fyra semistrukturerade
intervjuer med verksamma lärare i idrott och hälsa visar att dessa lärare arbetar mycket med
att försöka se och höra alla elever utifrån deras individuella nivåer och förutsättningar. Deras
beskrivningar hör även ihop med de fem kategorierna kopplat till relationer inom
ledarskapsforskning. Vissa kategorier stämmer överens med resultatet mer än andra och
används mer i praktiken. Slutsatsen kan därmed dras att det relationsfrämjande arbetet
verksamma lärare gör idag stämmer väl överens med det som är mest betydande för elevers
deltagande i ämnet idrott och hälsa i teorin.
Collections
View/ Open
Date
2018Author
Björck, Sara
Keywords
elevdeltagande
fysisk aktivitet
Idrott och hälsa
relationsorienterade lärarbeteenden
Language
swe