• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elever vill tävla. En kvalitativ studie om tävlingsmomentet i skolämnet Idrott och Hälsa.

Sammanfattning
Tävlingsmomentet har länge varit närvarande i skolans ämne idrott och hälsa. Detta trots att det redan år 1970 rapporterades om att det finns vissa risker med denna undervisning. Tidigare forskning inom ämnet visar att vissa elever känner glädje och andra känner obehag kring tävlingsmomentet. Syftet med studien är därför att beskriva expertlärares syn på tävlingsmoment samt hur de använder sig av tävlingsmoment i undervisningen i ämnet Idrott och Hälsa. Studien är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som metoddesign. Totalt intervjuades fem expertlärare. Resultatet visar att de flesta expertlärare tycker att tävlingsmomentet ska vara kvar men att det bör tonas ner för att möta alla elevers olika behov. Tävlingsmomentet ses av expertlärare som en drivkraft. Tävlingsmoment används ofta för att utmana elever med god förmåga i ämnet. Det bör dock inte utan tanke inkluderas i undervisningen. Expertlärare lyfter ofta andra värden, sociala och tekniska när de använder sig av tävlingsmoment i undervisningen, för att lägga fokus på lärandet inte på tävlingen. Expertlärare lägger också upp undervisningen på ett speciellt sätt för att kunna möta alla elevers behov. Det finns enligt expertlärare både fördelar och nackdelar med tävlingsmomentet. Läraren verkar dock vara det viktigaste verktyget för att tävlingsmomentet ska bli lyckat. Slutsatsen av detta arbete är att lärare som har förmågan att skapa en positiv atmosfär i klassen och har förmågan att möta både gruppens och individens behov samt är beredd att lägga mycket tid för att skapa bra tävlingsmoment kan använda detta medel i undervisningen. Lärare som inte klarar av detta, bör inte använda tävlingsmoment i undervisningen.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/72257
Samlingar
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
Fil(er)
student essay advanced level (842.8Kb)
Datum
2018
Författare
Wollert, Sofia
Nyckelord
tävlingsmoment
skola
didaktik
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV