Elever vill tävla. En kvalitativ studie om tävlingsmomentet i skolämnet Idrott och Hälsa.
Sammanfattning
Tävlingsmomentet har länge varit närvarande i skolans ämne idrott och hälsa. Detta trots att
det redan år 1970 rapporterades om att det finns vissa risker med denna undervisning.
Tidigare forskning inom ämnet visar att vissa elever känner glädje och andra känner obehag
kring tävlingsmomentet. Syftet med studien är därför att beskriva expertlärares syn på
tävlingsmoment samt hur de använder sig av tävlingsmoment i undervisningen i ämnet Idrott
och Hälsa. Studien är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som metoddesign.
Totalt intervjuades fem expertlärare. Resultatet visar att de flesta expertlärare tycker att
tävlingsmomentet ska vara kvar men att det bör tonas ner för att möta alla elevers olika
behov. Tävlingsmomentet ses av expertlärare som en drivkraft. Tävlingsmoment används ofta
för att utmana elever med god förmåga i ämnet. Det bör dock inte utan tanke inkluderas i
undervisningen. Expertlärare lyfter ofta andra värden, sociala och tekniska när de använder
sig av tävlingsmoment i undervisningen, för att lägga fokus på lärandet inte på tävlingen.
Expertlärare lägger också upp undervisningen på ett speciellt sätt för att kunna möta alla
elevers behov. Det finns enligt expertlärare både fördelar och nackdelar med
tävlingsmomentet. Läraren verkar dock vara det viktigaste verktyget för att tävlingsmomentet
ska bli lyckat. Slutsatsen av detta arbete är att lärare som har förmågan att skapa en positiv
atmosfär i klassen och har förmågan att möta både gruppens och individens behov samt är
beredd att lägga mycket tid för att skapa bra tävlingsmoment kan använda detta medel i
undervisningen. Lärare som inte klarar av detta, bör inte använda tävlingsmoment i
undervisningen.
Samlingar
Datum
2018Författare
Wollert, Sofia
Nyckelord
tävlingsmoment
skola
didaktik
Språk
swe