dc.contributor.author | Svenningson Sjans, Emelie | |
dc.contributor.author | Nolin, Rebecca | |
dc.date.accessioned | 2022-06-21T13:32:07Z | |
dc.date.available | 2022-06-21T13:32:07Z | |
dc.date.issued | 2022-06-21 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/72264 | |
dc.description | Background: School nurses have an important role in prevention and health promotion that support students’ development toward the objectives of education. Were the health dialogues is a big part of their work. School nurses work in interdisciplinary teams. The covid -19 pandemic resulted in school closure which affected the entire school and the school nurse with it. Research on social distancing and the effect of the pandemic shows an increase in mental health problems among adolescent. The Swedish school nurses faced a major challeng to fulfill their mission to promote health and prevent illness, during a time of distance learning and decreased health.
Aim: The aim of this study is to describe the school nurse´s experiences of being able to fulfill her health promotion and preventing mission during the part of the pandemic when high school student had distance learning.
Method: This study used a qualitative method, Semi structured interviews with 11 school nurses working in high schools were conducted. Verbatim transcription and qualitative content analysis were made.
Results: The interviews resulted in three categories with subcategories; The school nurses adjustments during the pandemic, Distance challenges accessibility and Feeling lonely. The school nurses described new challenges they faced during de pandemic, where the distance between them and the students, colleagues and the digital health dialogues were central. Furthermore the school nurses describes that they lacked clear routines and guidelines for their work as well as experiences they had learned.
Conclusion: The school nurses had to quickly change their way of working in order to continue to carry out health-promoting and preventive work. However, digital platforms made it possible for both the school nurse and the student health service to continue their obligations. Digital health dialogues were part of this, but it made interaction and building a relationship with the student more difficult. School nurses found creative ways to promote health and to be visible for the students digitally. The school nurses showed evidence of the competence and independence they possess when they faced the challenge largely on their own. School nurses sense of coherence is affected by the principals understanding of the school nurse´s role and profession. The principal plays a crucial role in the commitment to health promotion at school. | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrund: Skolsköterskan uppdrag på gymnasiet innefattar hälsosamtal, vaccination samt hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbete på individ, grupp och organisationsnivå. De arbetar tillsammans i multiprofessionella team, elevhälsoteamen. Där de tillsammans stöttar eleverna att nå utbildningens mål. Covid-19 pandemin resulterade i en skolstängning med förändrade förutsättningar för all skolans personal, inte minst eleverna. Forskning om social isolering och effekter av pandemin visar en ökad psykisk ohälsa bland unga som följd. Svenska skolsköterskor stod inför en stor utmaning.
Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva skolsköterskans upplevelser av att kunna fullfölja sitt hälsofrämjande och förebyggande uppdrag under delen av pandemin då gymnasieelever hade distansundervisning.
Metod: Studien har en kvalitativ metod där 11 semistrukturerade intervjuer genomfördes med skolsköterskor på gymnasieskolor. Intervjuerna transkriberades och bearbetades med en kvalitativ innehållsanalys.
Resultat: Intervjuerna resulterade i tre kategorier med subkategorier; Skolsköterskans omställning under pandemin, distansen utmanar tillgängligheten, upplevelse att vara ensam. Skolsköterskorna beskrev nya utmaningar de ställdes inför där distansen till eleverna, kollegorna och digitala hälsosamtal var centrala. Vidare beskrev skolsköterskorna att de saknade tydliga rutiner och riktlinjer för arbetet samt erfarenheter de bär med sig för det fortsatta arbetet.
Slutsats: Skolsköterskorna fick snabbt ställa om sitt arbetssätt för att kunna fortsätta bedriva hälsofrämjande och förebyggande arbete. Digitala hälsosamtal var en del av detta. Interaktionen med eleverna försvårades dock och skärmen hindrade det intima samtalet. Digitala plattformar möjliggjorde för både skolsköterskan och elevhälsoteamet att fortsätta sitt arbete. Skolsköterskorna hittade kreativa sätt att främja hälsa och vara synlig digitalt. Skolsköterskorna visade prov på den kompetens och självständighet de besitter när de axlade utmaningen till stor del på egen hand. Rektorns syn på skolsköterskans arbete visar sig vara viktig för skolsköterskan känsla av sammanhang. Rektorn har en viktigt roll för engagemanget för det hälsofrämjande arbete på skolan. | en_US |
dc.language.iso | swe | en_US |
dc.subject | Skolsköterska, distansstudier, psykisk hälsa, digitala samtal, covid- 19 pandemin | en_US |
dc.title | Gymnasieskolsköterskans omställningar under pandemin | en_US |
dc.title.alternative | High School nurses adjustments during the pandemic | en_US |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |