• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Bara lärare kan förändra praktiken" - En undersökning om lärares kunskaper och attityder kring modersmålsundervisning

Abstract
Syftet med mitt arbete är att undersöka kunskaper och attityder kring modersmålsundervisning bland dagens lärare. Min huvudfråga behandlar således huruvida det råder stagnation kring modersmålsundervisning inom skolan, och i sådana fall varför? Jag ämnar även ge läsaren kunskap om ämnets historik samt relevant forskning genom en sammanfattad del i början av arbetet så att läsaren skall kunna jämföra resultaten av enkätsvaren samt intervjuerna med forskning inom ämnet. Metoder jag använt mig av är en kvantitativ enkätstudie vid fem olika skolor, teorianknytning samt kvalitativa intervjuer med rektorer från två av Göteborgs språkenheter. Jag har samlat material genom tidigare forskning inom ämnet, svaren från min enkätstudie samt intervjusvaren från språkenheternas rektorer. Resultaten av min enkätstudie bekräftar mina tankar om bristande kunskap kring modersmålsundervisning bland dagens lärare. Svaren bearbetas utifrån styrdokument samt tidigare forskning inom ämnet. Resultaten visade att de flesta lärarna innehar alltför lite kunskap kring modersmålsundervisning men att de dock ställde sig relativt positiva till ämnet samt till att lära sig mer om dess betydelse genom kompetensutveckling. Jag anser att detta arbete är relevant för samtliga som arbetar inom skolan. Eftersom antalet flerspråkiga elever fortsätter att öka inom de svenska skolorna och alla lärare, oavsett inriktning, någon gång under sitt arbetsliv kommer att möta dessa elever. Det borde således vara av stor betydelse för alla inom läraryrket att bredda sina kunskaper inom ämnet. Vare sig det är matematik, kemi eller geografi lärs detta med hjälp av undervisningsspråket, i detta fall svenskan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/7226
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
VT07-1350-01.pdf (237.4Kb)
Date
2007
Author
Andersson, Jenny
Keywords
Modersmål
modersmålsundervisning
kognitiva effek
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV