dc.contributor.author | Nilsson, Carolin | swe |
dc.contributor.author | Nilsson, Kajsa | swe |
dc.date.accessioned | 2007-09-18T13:00:04Z | |
dc.date.available | 2007-09-18T13:00:04Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/7228 | |
dc.description.abstract | Syftet med vår studie var att i läroböcker i svenska för skolår 1 studera framställningen av genus och hur det har
förändrats över tid, samt att se denna framställning ur ett jämställdhetsperspektiv. De frågor vi utgick ifrån var:
Hur framställs manligt respektive kvinnligt i läroböcker över tid? Har läroböcker utvecklats över tid till att bli
mer jämställda? Samt hur förhåller sig läroböcker till samtida styrdokuments eventuella riktlinjer för
jämställdhetsarbete i skolan?
Vi har analyserat sex läroböcker i svenska för skolår 1 från år 1913 till år 003 och jämfört dessa, både med
varandra och med de för tiden rådande styrdokumenten. Vi har analyserat hur manligt respektive kvinnligt
framställs i respektive lärobok både ur ett kvantitativt- och ett kvalitativt perspektiv. Både text och bild
granskades med fokus på framställningen av manligt respektive kvinnligt.
Vårt resultat visade att det sätt på vilket manligt respektive kvinnligt framställs i läroböckerna över tid har
förändrats till att bli mer könsneutralt. I takt med att styrdokumenten revideras vad gäller direktiv för
jämställdhetsarbete i skolan har också läroböckerna blivit mer jämställda. Vår slutsats blev dock att man inte helt
kan tala om jämställda läroböcker då framställningen av manligt respektive kvinnligt i första hand har
neutraliseras och därmed inte i någon större utsträckning utmanar traditionella könsmönster. Vi menar att för att
skapa jämställdhet behövs förändringar, och inte enbart neutralisering. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Genus | swe |
dc.subject | jämställdhet | swe |
dc.subject | läroböcker | swe |
dc.subject | styrdokument | swe |
dc.title | Vem äger hammaren? En undersökning om genus och jämställdhet i läroböcker i svenska för skolår 1 från år 1913 till år 2003. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |